دستور جلسات و مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال 1400

  صورت جلسه 

  شصتمین جلسه شورا مورخ 1400/01/26

دستور جلسه

شرح دستور

گزارش کارشناسی

مصوبه

نوع مصوبه

توضیحات و اقدامات

برنامه ریزی در راستای تحقق شعار سال

مقرر شد کارگروه تحقق شعار سال به ریاست استاندار ذیل شورای گفتگو تشکیل و موضوعات سال جاری در راستای تحقق شعار سال در این کارگروه بررسی و پیشنهادات جهت پشتیبانی های لازم برای اجرای آن و رفع موانع از طریق شورای گفتگو پیگیری و اجرایی گردد.

استانی

پس از انتصاب جناب آقای مهندس طبیب زاده به عنوان جانشین استاندار در کارگروه تحقق شعار سال، کار گروه تشکیل شد. اولین جلسه کارگروه در تاریخ 09/02/1400 با موضوعات ارائه گزارش مرکز مدیریت کسب و کار اتاق، اقدامات انجام شده در راستاي تحقق شعار سال، رونمایی از داشبورد مدیریتی شاخص محیط کسب وکار و ارائه پیشنهادات در خصوص شرح وظایف و اهداف کارگروه برگزار شد. در دومین جلسه کارگروه که در تاریخ 29/02/1400 برگزار شد به بررسی مشکلات شرکت شهرکهای صنعتی با سازمان های اجرایی استان (برق، آب و گاز) پرداخته شد. در سومین جلسه کارگروه نیز که در تاریخ 13/03/1400 برگزار شد مشکلات ناشی از اثرات خاموشی برق بر صنایع استان بررسی شد.

مصوبات جلسات کارگروه به شرح زیر بوده که تحت عنوان “اولین سند کارگروه تحقق شعار”، با توجه به اهداف برگزاری جلسات کارگروه مذکور، مبنی بر بررسی موضوعات مرتبط با تحقق شعار سال و پیگیری و اجرایی نمودن اقدامات پیشنهادی جهت احصاء پشتیبانی و رفع موانع موجود در این حوزه، خروجی و دستاورد های جلسات برگزار شده و همچنین اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در راستای تحقق این شعار، گرد آوری شده است.

تصویب شرح وظایف و اهداف کارگروه

اعلام گزارش جلسه شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمان با مدیران شهرکهای صنعتی زیر مجموعه در خصوص میزان برق مصرفی هر یک از واحد ها، میزان برق قابل کاهش و برنامه پیشنهادی در این راستا

اعلام توافقات شرکت برق منطقه ای استان با صنایع بزرگ در کارگروهی با ریاست معاون عمرانی استانداری

اعلام میزان مصرف شهرک های صنعتی در ساعات پیک بار و همچنین میزان کاهش مد نظر در این ساعات توسط شرکت های توزیع برق شمال و جنوب

محاسبه هزینه خاموشی صنایع بر اساس روش های علمی و تهیه مدل های بهینه مصرف انرژی و صرفه جویی، در برنامه ای بلند مدت، توسط اتاق بازرگانی

اعلام موضوع “بررسی اثرات خاموشی برق بر صنایع استان” در شورای تامین استان و بررسی، جمع بندی و ابلاغ نهایی موضوع ذکر شده توسط اتاق بازرگانی

تسهیل در واگذاری زیر ساخت های آب، برق و گازبه شهرک های صنعتی استان

موضوع قطعی برق و خسارات وارد شده به فعالین اقتصادی (موضوع 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آیین نامه اجرایی آن) که طی نامه شماره 2594/27/ص مورخ 24/03/1400 توسط دبیرخانه شورای ملی استعلام شده بود، در سومین جلسه این کارگروه در تاریخ 13/03/1400مورد بررسی قرار گرفته بود که نتایج آن طی نامه شماره 919/130/1400 مورخ 03/04/1400به دبیرخانه شورای ملی ارسال گردید.

 صورت جلسه

شصت و یکمین جلسه شورا مورخ1400/03/06

بررسی راه های توسعه فعالیت های دانش بنیان استان کرمان به لحاظ زیرساخت، تامین منابع و فرهنگ سازی

 

با توجه به عدم وجود مراكز مطالعات تخصصي بخش خصوصي جهت انجام فعاليت و مطالعات پژوهشي و ايجاد بانك اطلاعاتي قابل استفاده و نبود مراكز تخصصي جهت ارائه مشاوره هاي لازم در تمامی حوزه هاي فعالیت های دانش بنیان مقرر شد اتاق بازرگاني با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارك علم و فناوري و بخش خصوصی طی مدت 6 ماه مراكز مشاوره و مطالعات خصوصي در حوزه هاي تخصصي كسب و كار، مالكيت فكري و ارزش گذاري، اخذ مجوزها و استاندارد، صادرات، تجاري سازي و فروش و … را راه اندازی نماید.

استانی

مکاتبات لازم با مرکز نوآوری و شتابدهی تگ، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پارک علم و فناوری و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

اطلاعات 8 شرکت که از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی دریافت نموده اند و در حال حاضر مشغول ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار در سطح استان می باشد، توسط آن اداره کل محترم در اختیار دبیرخانهقرار گرفته است.

مرکز نوآوری و شتابدهی تگ نیز اعلام نموده است که آن مرکز به عنوان کارگزار توانمندسازی استان کرمان در حوزه آموزش و مشاوره در 23 خدمت مجوز لازم را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اخذ کرده (که در لینک https://bizservices.ir/contractors/843/2 قابل مشاهده می باشد) و آمادگی خود را درخصوص کلیه نیازهای مشاوره ای و آموزشی متقاضیان با بهره گیری از تیم فنی، منتورینگ و مشاوره ای مجرب اعلام نموده است.

اتاق بازرگانی نیز در قالب برگزاری دوره های تربیت مشاور و دوره های تخصصی مورد نیاز برای مشاوره شرکت های دانش بنیان با حضور اساتید مطرح کشور از این برنامه حمایت را بعمل می آورد.

دانشگاه ولیعصر رفسنجان نیز با مشاورین و متخصصین بری اراوه مشاوره به واحدهای فنآور قراردادی را منعصد نموده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرایی شدن مصوبه، اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در دست پیگیری است.

با توجه به کمبود نيروي انساني متخصص جهت رشد و توسعه شركت هاي دانش بنيان مقرر شد نیازسنجی مهارت های مورد نیاز نیروی انسانی شرکت های دانش بنیان و فناور توسط انجمن شرکت های دانش بنیان طی مدت 3 ماه انجام و دوره های آموزشی کوتاه مدت جهت افزایش مهارت های عمومی، حرفه ای و تخصصی در زمینه های مورد نظر در قالب تفاهم نامه سه جانبه ای میان انجمن شرکت های دانش بنیان، دانشگاه شهید باهنر و سازمان فنی وحرفه ای توسط دانشگاه شهيد باهنر و سازمان فني و حرفه اي طی مدت 9 ماه برگزار شود.

مکاتبات لازم با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه شهید باهنر کرمان و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

تفاهم نامه سه جانبه مابین انجمن شرکت های دانش بنیان استان، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاه شهید باهنر کرمان جهت مهارت آموزی نیروهای انسانی و تقویت منابع شرکت های دانش بنیان منعقد شده است.

مراکز هدایت شغلی و آموزش دوره های مهارتی در دانشگاه تاسیس شده است و در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا دوره های مهارت افزایی به صورت مجازی برگزار می شود.

مقرر شد با توجه به عدم ارتباط موثر فارغ التحصيلان دانشگاهي با كسب و كارهاي مرتبط و عدم اطلاع از نيازمندي هاي شغلي صنايع و شركت هاي فناور در حوزه هاي مختلف، مراكز كاريابي در دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها توسط دانشگاه ها و با همکاری اداره کار طی مدت یکسال راه اندازي و اطلاعات متقاضی و درخواست دهنده بصورت تخصصی تکمیل شود.

مکاتبات لازم با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد جیرفت و دانشگاه ولیعصر رفسنجان و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت اعلام نموده است در آستانه راه اندازی مرکز رشد، سرای نوآوری و شرکت های دانش بنیان از طریق عقد تفاهم نامه با شرکت های موجود و خصوصا کشاورزی و گلخانه محور می باشد و با عنایت به زیر ساختهای عظیم کشاورزی و دولتی آمادگی کامل برای جذب سرمایه گذار و همکاری با کلیه نهادهای خصوصی در این دزمینه را دارا می باشد.

دانشگاه شهید باهنر نیز اعلام نموده تفاهم نامه همکاری با انجمن صنفی کاریابی های استان کرمان انجام شده است وبا توجه به عدم خضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل ادامه شیوع کرونا، در حال حاضر امکان استقرار مرکز کاریابی در دانشگاه وجود ندارد.

دانشگاه ولیعصر رفسنجان نیز راه اندازی مرکز کاریابی در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و کمک به تاسیس کانون شکوفایی خلاقیت در سطح شهرستان را در دستور کار دارد

به منظور ایجاد توازن در توسعه زير ساخت هاي لازم در حوزه فناوري مبتني بر ظرفيت هاي منطقه اي در سطح استان جهت استقرار شركت هاي فناور مقرر شد:

·پهنه فناوري براي شهر كرمان توسط پارک علم و فناوری و با همکاری شهرداری تعیین و پس از تعیین محل جغرافیایی توسط شهرداری، اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای لازم توسط پارک علم و فناوری طی مدت5 ماهانجام شود.

·پارک علم و فناوری با همکاری استانداری اقدامات لازم جهت اختصاص ساختمان هاي بلا استفاده سازمان هاي دولتي جهت استقرار شركت هاي دانش بنيان و فناور در سطح استان را طی مدت 4 ماه انجام دهد.

مکاتبات لازم با استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، پارک علم و فناوری، شهرداری،کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

در خصوص تخصیص ساختمان های بلا استفاده سازمان های دولتی جهت استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور اداره کل راه و شهرسازی اعلام داشته است که اسناد ساختمان های دولتی در خزانه نگهداری شده و مسئول شناسایی ساختمان های مازاد بر نیاز ادارت دولتی اداره کل اقتصادی دارایی است.

همچنین مدیر کل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و ترافیک استانداری نیز طی مکاتبه شماره 6305/41/48 مورخ 26/03/1400 لیست این ساختمان ها را استعلام نموده اند.

با عنایت به زمان بر بودن اجرایی شدن مصوبه، اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در دست پیگیری است.

به منظور استفاده مناسب از خدمات، محصولات و ظرفيت شركت هاي فناور و دانش بنيان در صنايع و سازمانهاي دولتي استان كرمان مقرر شد:

·اتاق بازرگانی با همکاری انجمن شرکتهای دانش بنیانبانك اطلاعاتی از شرکت های فناور و دانش بنیان استان را طی مدت 2 ماه ایجاد نموده و پارک علم و فناوری ضمن رتبه بندی شرکت ها، معرفي شرکت ها به صنايع و اعلام نيازمندي صنايع به این شركت ها را طی مدت 2 ماه انجام دهد.

·پارک علم و فناوری با همکاری معاونت اقتصادي استانداري مكاتبات لازم در خصوص عدم استفاده از محصولات و خدمات شركت هاي فناور و دانش بنيان خارج از استان را انجام و پيگيري لازم طی مدت 3 ماه صورت پذيرد.

مکاتبات لازم با معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، پارک علم و فناوری، مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق، واحد کسب و کار اتاق و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

بانک اطلاعاتی شرکت های دانش بنیان استان کرمان به تفکیک حوزه فعالیت، محصولات دانش بنیان، نوع دانش و آدرس و شماره تماس شرکت ها تهیه و در سایت انجمن بارگزاری و نحوه ارتباط شرکت های دانش بنیان با صنایع استان با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی در حال بررسی و اقدامات لازم می باشد.

به منظور برنامه ریزی برای عدم استفاده از محصولات و خدمات شركت هاي فناور و دانش بنيان خارج از استان نیز پارک علم و فناوری در پاسخ به استعلام معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری محصولات و خدمات شرکت های استان را اعلام نموده است.

به منظور تقويت صندوق پژوهش و فناوری جهت ارائه تسهیلات و تامين مالي شركت های دانش بنیان پیشنهاد می شود:

·صندوق پژوهش و فناوری پیگیری لازم را در خصوص تعیین صندوق پژوهش و فناوری به عنوان عاملیت تسهیلات تبصره 18 و تسهیلات استانی و کمک های بلاعوض را طی مدت 3 و همچنین پیگیری و هماهنگی لازم با صنایع بزرگ استان را جهت اختصاص بخشی از بودجه خود به صندوق به عنوان عاملیت پرداخت طی مدت 3 ماه انجام دهد.

·صندوق پژوهش و فناوری اقدامات لازم جهت افزایش سقف خط اعتباري صندوق به طور ویژه برای شركت هاي دانش بنيان را طی مدت 6 ماه انجام دهد.

مکاتبات لازم با جناب آقای دکتر پورابراهیمی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، صندوق پژوهش و فناوری، واحد کسب و کار اتاق و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرایی شدن مصوبه، اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در دست پیگیری است.

به منظور آشنايي و فرهنگ سازی جامعه با مفاهيم و خدمات حوزه فناوري نظير فرهنگ كسب و كار فناورانه، اقتصاد دانش بنيان و … مقرر شد صدا و سيما و شهرداري در خصوص اطلاع رساني محتواهاي پيشنهادي پارك علم و فناوري طی مدت 3 ماه اقدام نمايند.

مکاتبات لازم با پارک علم و فناوری، شهرداری، صدا و سیما و انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان انجام شده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرایی شدن مصوبه، اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در دست پیگیری است.

پیشنهاد بررسی پیش نویس اصلاح قانون شرکت های دانش بنیان

 

 

 

با عنایت به اینکه اصلاح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس یازدهم در دستور کارکمیسیون‌های صنایع، اقتصادی و آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته است مقرر شد کارگروهی با محوریت اتاق کرمان و با حضور مدیران بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه ها، مراکز تخصصی، انجمن و شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و … تشکیل و با بررسی متن فعلی پیش نویس اصلاح قانون شرکت های دانش بنیان و حمایت از تولیدات آن ها، پیشنهادات و نظرات کارشناسی در راستای اصلاح موادی از این قانون جهت پیگیری ظرف مدت 20روز به جناب آقای دکتر پورابراهیمی، رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شود.

ملی

دبیرخانه شورا با همکاری انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان به بررسی موضوع و برگزاری جلسه های کارشناسی در تاریخ 20/03/1400، 22/03/1400 و 23/03/1400 اقدام نمود.

جلسات مطرح شده با حضور نمایندگانی از انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان، پارک علم و فناوری، مرکز نوآوری و شتابدهی تگ و مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان تشکیل و پس از بحث و بررسی مواد پیش نویس طرح جهش تولید دانش بنیان، پیشنهادات احصا شده طی نامه ای به جناب آقای دکتر پورابراهیمی تقدیم شد. (نامه شماره 833/130/1400 مورخ 29/03/1400 که رونوشت آن نیز به دبیرخانه شورای ملی ارسال شده است.)

صورت جلسه

شصت و دومین جلسه شورا مورخ1400/03/20

بررسی مسائل و مشکلات مشاغل خرد و خانگی در استان و ارائه راهکارهای پیشنهادی

 

 

 

 

 

 

به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص مزایای راه اندازی کسب و کارهای خانگی و حمایت های دولتی مرتبط با آن و توسعه فرهنگ مشاغل خانگی پیشنهاد می شود اتاق بازرگانی محتوای مورد نیاز را ظرف مدت دو ماه تهیه و جهت ساخت و پخش مستند در اختیار صدا و سیمای مرکز کرمان قرار دهد.

استانی

مکاتبه لازم با نماینده محترم هیات مؤسس انجمن مشاغل خانگی استان کرمان در خصوص تهیه محتوا و هماهنگی با صدا و سیمای مرکز کرمان انجام شده و اقدامات زیر در دستور کار است:

1.معرفی 20 نفر از افراد موفق در حوزه مشاغل خانگی به صدا و سیما تا پایان شهریور ماه

2.تشکیل کارگروه تأمین محتوا با محوریت مرکز کسب و کار اتاق و سازمان های مربوطه و تدوین اولین بسته محتوایی در خصوص مشاغل خانگی و پخش آن از طریق صدا و سیمای استان تا پایان شهریور ماه

در این خصوص جلسه ای با حضور نماینده هیات موسس انجمن، تهیه کنندگان برنامه های تلوزیونی سازمان صدا و سیمای مرکز کرمان، مرکز کسب و کار اتاق برگزار و مقرر گردید واحد کسب و کار اتاق تعدادی از واحدهای تولیدی عضو اتاق (نه صرفاً مشاغل خانگی) برای تهیه برنامه تلوزیونی به صدا و سیما معرفی نموده و هماهنگی های لازم را در فاز اول برای شهر کرمان و در فاز دوم برای کل استان فراهم نماید که این امر در حال پیگیری و انجام می باشد.

تاکنون لیست اسامی و اطلاعات تماس 12 واحد اقتصادی برای تهیه کندده برنامه های صدا و سیمای کرمان به منظور تولید برنامه های با موضوع معرفی کارآفرینان موفق استان ارسال شده است و معرفی 4 واحد اقتصادی دیگر از طریق کمیسیون بازرگانی اتاق نیز در دست پیگیری می باشد

با عنایت به نبود تشکل تخصصی در حوزه کسب و کارهای خانگی پیشنهاد می شود اتاق بازرگانی ظرف مدت دو ماه نسبت به تشکیل انجمن کسب و کار های خانگی به عنوان یکی از تشکل های تخصصی زیر مجموعه، اقدامات لازم را انجام دهد. تا امکان استفاده از ظرفیت های غیر دولتی مانند سازمان های مردم نهاد، تعاونی ها و … در حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای خانگی فراهم شود.

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 20/03/1400، هماهنگی های لازم جهت تشکیل انجمن با نماینده محترم هیات مؤسس انجمن کسب و کارهای خانگی انجام شده است. مدارک لازم جهت اخذ موافقت اصولی و پس از آن برگزاری مجمع مؤسسین و شکل گیری انجمن در حال جمع آوری می باشد.

با توجه به نبود فضای مناسب جهت عرضه محصولات تولیدی صاحبان کسب و کارهای خانگی پیشنهاد می شود شهرداری های سراسر استان ظرف مدت سه ماه نسبت به اختصاص مکان مناسب به تناسب تعداد و تنوع کسب و کار های خانگی جهت عرضه محصولات تولیدی اقدامات لازم را انجام دهند.

مکاتبه لازم با سازمان همیاری شهرداری های استان کرمان انجام شده است.

علیرغم پیگیری مکرر و عدم دریافت پاسخ، موضوع همچنان در دست پیگیری می باشد.

با توجه به فرآیند دشوار تشکیل پرونده مالیاتی برای متقاضیان مستقل مشاغل خانگی که بعضاً باعث انصراف آنها می شود، پیشنهاد می شود امور مالیاتی ظرف مدت یک ماه فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی این متقاضیان را تسهیل نماید.

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 20/03/1400، مکاتبه لازم با اداره کل امور مالیاتی استان انجام شده است.

اداره امور مالیاتی طی مکاتبه ای در خصوص تسهیل و تسریع در امور مربوط به ثبت نامه الکترونیک مؤدیان مالیاتی با توجه به اصلاحات و تغییرات صورت گرفته در خدمات الکترونیک مالیاتی، اعلام داشته است مودیان جهت استفاده از خدمات الکترونیک مالیاتی نیازی به بازدید میدانی و حضور در اداره امور مالیاتی جهت تشکیل پرونده فیزیکی و انجام تکالیف قانونی را نداشته و کلیه گام های ثبت نام الکترونیک به صورت الکترونیک بوده و بلافاصله بعد از تایید اطلاعات در سامانه ثبت نام الکترونیک امکان استفاده از سرویس های گوناگون را خواهد داشت.

این موضوع تا حصول نتیجه مطلوب در دست پیگیری است.

با توجه به مقررات سخت و دشوار بانک ها در خصوص ارائه وثایق بانکی جهت پرداخت تسهیلات به متقاضیان مستقل راه اندازی مشاغل خانگی، متقاضیان مستقل راه اندازی کسب و کارهای خانگی توانایی تامین وثائق بانکی جهت دریافت تسهیلات را ندارند. با توجه به اینکه حداکثر مبلغ تسهیلات پرداختی به متقاضیان مستقل راه اندازی کسب و کارهای خانگی مبلغ 500 میلیون ریال می باشد، پیشنهاد می شود کمیسیون هماهنگی بانک های استان اقدامات لازم را جهت پذیرش حساب یارانه ها یا سهام عدالت متقاضی به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی انجام دهد.

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 20/03/1400، مکاتبه لازم با دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان انجام شده است.

کمیسیون هماهنگی بانک ها طی نامه ای اعلام داشته است بخشی از مبلغ یارانه ها به دلیل پرداخت تسهیلات قبلی اقساط آن ها از مبلغ یارانه واریزی کسر می شود. لذا در صورتیکه سرپرست خانوار در بانک مربوطه قصد اخذ تسهیلات داشته باشد متناسب با مانده یارانه تصمیم گیری می نماید و اطمینان از پایداری آن باید استعلام شود. سهام عدالت به دلیل شرایط خاص نیاز به ساز و کار از طریق مرکز دارد که پذیرش آن فعلاً توسط بانک ها در استان وجود ندارد.

با عنایت به اینکه این موضوع در سطح استان قابل حل نمی باشد، بنابر ضرورت پیشنهاد می شود این موضوع از طریق طرح در شورای گفتگوی ملی پیگیری شود.

راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی ملی در حوزه مشاغل خرد و خانگی (موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی)

 

 

 

با توجه به نبود فضای مجازی جهت عرضه محصولات تولیدی صاحبان کسب و کارهای خانگی پیشنهاد می شود موضوع راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی ملی (موضوع ماده 10 دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی) در زمینه های بازاریابی، خرید و فروش الکترونیکی، ظرف مدت یک ماه از طریق شورای گفتگوی ملی پیگیری و نتایج حاصله به دبیرخانه شورای استان اعلام شود.

ملی

موضوع به دبیرخانه شورای ملی منعکس شده است

دبیر خانه شورای گفت و گوی ملی طی مکاتبه شماره 5115/10/ص مورخ 13/06/1400 با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت خواستار بررسی موضوع اجرای ماده 10 دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و مساعت جهت ایجاد پایگاه اطلاع رسانی ملی شده اند.

تعیین تقویم تشکیل جلسات شورا در سال 1400

در اجرای ماده 3 دستورالعمل “تشکیل و نحوه اداره جلسات شوراهای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی” مقرر شد جلسات شورا در آخرین پنجشنبه هر ماه (به شرح تاریخ های زیر) در محل اتاق بازرگانی برگزار شود.

نیمه اول سال

نیمه دوم سال

26/01/1400

29/07/1400

30/02/1400

28/08/1400

20/03/1400

25/09/1400

24/04/1400

30/10/1400

21/05/1400

28/11/1400

25/06/1400

26/12/1400

 

استانی

با ارسال صورتجلسه به تمام اعضای شورای گفت­و­گوی دولت و بخش خصوصی استان، تقویم زمانی جلسات در دستور کار جلسات مدیران استان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است تقویم برگزاری جلسات نیز در قسمت شورای گفت و گوی سایت اتاق بازرگانی کرمان نیز بارگزاری شده است.

سایر توضیحات:

* به منظور اجرایی شدن مصوبه شورا مبنی بر ایجاد 12 هزار فقره شغل در حوزه مشاغل خانگی بدون استفاده از منابع بانکی (تأمین منابع توسط معین های اقتصادی و موجودی قرض الحسنه در بانک رسالت) با نظارت اتاق بازرگانی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، مسئولیت اجرای این طرح به مرکز کسب و کار اتاق کرمان محول شد و پس از برگزاری جلسات مشترک با کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، تهیه شیوه نامه دریافت تسهیلات متقاضیان راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی استان و تهیه پلت فرم مدیریت اجرای طرح مشاغل خانگی در بستر پنجره واحد، تقسیم کار زیر انجام و در حال اجرا می باشد.

  1. معرفی افراد متقاضی دریافت تسهیلات از سوی دستگاه های متولی این حوزه و نمایندگان محترم مجلس
  2. درج اطلاعات متقاضیان در سامانه توسط دستگاه های متولی
  3. تهیه و ارسال گزارش تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان توسط بانک رسالت تا پایان شهریور ماه برای دبیرخانه کمیته بررسی تسهیلات مشاغل خانگی
  4. تهیه دستورالعمل تسهیل در پرداخت تسهیلات با توجه به شرایط جاری حاکم بر شبکه بانکی (اخذ وثایق، تضمین ها، مدت زمان تنفس، مدت زمان بازپزداخت و ….) توسط نمایندگان بانک و اتاق

صورت جلسه

شصت و سومین جلسه شورا مورخ1400/04/24

ارائه گزارش عملکرد کارگروه تحقق شعار سال ذیل شورا، موضوع مصوبه شصتمین جلسه شورا مورخ 26/01/1400

 

 

 

 

 

 

به منظور تکمیل هر چه بهتر گزارشات کارگروه تحقق شعار سال مقرر گردید واحدهای “تجهیز شده و غیر فعال”، “واحدهایی که با زیر ظرفیت تولید در حال فعالیت و تولید هستند” و “واحد هایی با پیشرفت فیزیکی بالا” نیز مورد بررسی و عارضه یابی قرار گرفته و نمایندگان تام الاختیار دستگاه ها به تناسب موضوع مورد بررسی در جلسات تخصصی کارگروه حضور یابند. همچنین برای پیگیری موضوعات و ارائه گزارش نتایج به دست آمده بازه زمانی در نظر گرفت. و اطلس آسیب شناسی بنگاه های استان تهیه شود.

استانی

مکاتبه لازم به مرکز کسب و کار اتاق انجام و اقدامات لازم در دست پیگیری و انجام است.

رونمایی از سامانه هوشمند قوانین

به منظور تکمیل هرچه بهتر سامانه هوشمند قوانین و جامعیت آن به قوانین و مقررات حوزه مالیاتی، تامین اجتماعی، بانک و سایر حوزه های مرتبط با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی پیشنهاد می شود کلیه سازمان ها و ارگان ها تمامی بخشنامه ها، دستورالعمل ها، آیین نامه ها، شیوه نامه ها و …. در حوزه اقتصادی مربوطه را جهت بارگزاری در سامانه برای دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

استانی

با عنایت به اهمیت موضوع در تاریخ 03/05/1400 طی مکاتبه شماره 1222/130/1400از استاندار محترم درخواست شد تا در این خصوص امر به اقدام نمایند.

پیرو آن معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز طی مکاتبه شماره 10709/5/68 مورخ 08/06/1400 از تمامی دستگاه ها و ارگان ها درخواست نموده اند تا اطلاعات مربوطه را جهت بارگزاری در سامانه هوشمند قوانین “داتا” برای دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

اداره کل گمرکات استان نیز در پاسخ به مکاتبه فوق اعلام داشته است از پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین ومقررات کشور به آدرس dottic.ir بهره برداری گردد. همچنین آدرس کوتاه بخشنامه های گمرک حمهوری اسلامی ایرن در آن سامانه https://dottic.ir/cat/399 می باشد.

با توجه به توضیحات جناب آقای عرب نژاد در خصوص “دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری و عدم حذف سود مرکب”، “حذف مقررات مربوط به اقاله واحدهای تملک شده از سوی بانک ها” و “عدم اعمال مقررات حذف وجه التزام تاخیر تادیه پلکانی نسبت به تسهیلات قبل از تاریخ 07/07/1394” مقرر گردید گزارش موارد نقض قانون و عدم اجرای آن طی نامه ای به کمیسیون اقتصادی مجلس جهت پیگیری و بررسی ارسال شود.

گزارش موارد مذکور در تاریخ 29/04/1400 طی مکاتبه شماره 1190/130/1400 برای جناب آقای دکتر پورابراهیمی ارسال گردید.

بررسی پیشنهادات اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر تفویض اختیارات به استان در حوزه های واگذاری امور اراضی در فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه ها

با عنایت به تفاوت سقف اختیارات تخصیص و واگذاری اراضی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور اراضی جهت طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی با پیشنهاد اصلاح بخشنامه شماره 1152/1/95 مورخ 24/01/1395 سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به نحوی که سقف تخصیص اراضی برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی در استان به میزان 200 هکتار به استان تفویض شده و به تبع آن نیز بخشنامه سازمان امور اراضی در خصوص سقف اختیارات مجوز واگذاری برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی زیر 200 هکتار به استان تفویض شود، موافقت شد و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

دبیرخانه شورای ملی طی مکاتبه شماره 4965/27/ص مورخ 09/06/1400 با جناب آقای فیروزی رئیس مرکز مطالعات و پایش بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخواست بررسی و قرار گرفتن موارد پیشنهادی شورای گفت و گوی استان در خصوص تسهیل صدور مجوز تخصیص اراضی و فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه های کشاورزی و غیر کشاورزی در دستور کار هیات مقررات زدایی را نموده است.

در خصوص موضوع محدودیت های تخصیص اراضی با پوشش گیاهی خاص، موضوع ماده 9 دستورالعمل ضوابط استعداد یابی و تخصیص اراضی، پیشنهاد شد دستورالعمل ضوابط استعداد یابی و تخصیص اراضی به نحوی اصلاح شود که صدور مجوز تخصیص صرفاً برای اراضی دارای پوشش مرتعی خاص، به کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تفویض گردد و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

بررسی پیشنهادات اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر تفویض اختیارات به استان در حوزه های واگذاری امور اراضی در فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه ها

با توجه به دستورالعمل ضوابط استعداد یابی و تخصیص اراضی و نحوه تخصیص اراضی واقع در محدوده طرح های مرتعداری مصوب و دارای قرارداد با دولت که صرفاً فقط برای یک بار استان اجازه تخصیص اینگونه اراضی را داشته و مشکلات پیش روی استعلام مجوز عبور خطوط انتقال (برق، گاز، آب، مخابرات و …) از دفتر فنی امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با پیشنهاد اصلاح دستورالعمل ضوابط استعداد یابی و تخصیص اراضی به نحوی که مجوز واگذاری های اراضی واقع در محدوده طرح های مرتعداری مصوب و دارای قرارداد با دولت زیر 5 هکتار و همچنین مجوز عبور خطوط انتقال (به هر تعداد که باشد) صرفا با تائید کمیته فنی استان، به استان تفویض شود. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

ملی

در خصوص نحوه تخصیص و واگذاری اراضی واقع در عرصه های بیابانی پیشنهاد می شود ضوابط فنی و اجرایی تخصیص و واگذاری اراضی در محدوده طرح های مصوب بیابان ابلاغی شورای عالی جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به نحوی اصلاح شود تا به جز درخواست تخصیص در محدوده جنگل های دست کاشت مناطق بیابانی، برای سایر موارد اختیار صدور مجوز تخصیص از کمیته فنی دفتر بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تفویض گردد. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

دبیرخانه شوراطی مکاتبه شماره 4965/27/ص مورخ 09/06/1400 با جناب آقای فیروزی رئیس مرکز مطالعات و پایش بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخواست بررسی و قرار گرفتن موارد پیشنهادی شورای گفت و گوی استان در خصوص تسهیل صدور مجوز تخصیص اراضی و فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه های کشاورزی و غیر کشاورزی در دستور کار هیات مقررات زدایی را نموده است.

در خصوص عدم اجرای تفاهم نامه مرداد ماه سال 1399وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی در استان و عدم تامین اعتبار و پرداخت به موقع حقوق عرفی مرتعداران، در فرآیند واگذاری اراضی در محدوده طرح های هادی روستایی و حریم و محدوده شهرها پیشنهاد می شود مبالغ حقوق عرفی مرتعداران با اعلام ادارات منابع طبیعی به ستاد سازمان به صورت ملی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهر سازی تعیین تکلیف گردد و تحویل و تحول اراضی در استان ها منوط به پرداخت این حقوق نگردد. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

در خصوص نحوه تخصیص اراضی به طرح های پرواربندی شتر پیشنهاد می گردد صرفا اجرای طرح های شترداشتی مشمول بخشنامه شماره 6570/1/99 مورخ 15/03/1399 سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گردیده و برای طرح های پرواربندی شتر کمافی السابق امکان واگذاری اراضی در قالب دستورالعمل ضوابط واگذاری از طریق مدیریت امور اراضی با تخصیص اراضی از ناحیه ادارات کل منابع طبیعی و آخیزداری فراهم گردد. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

بررسی پیشنهادات اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر تفویض اختیارات به استان در حوزه های واگذاری امور اراضی در فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه ها

پیشنهاد می گردد ممنوعیت واگذاری اراضی و عرصه های مرتعی ملی جهت طرح های پرورش و نگهداری دام های سبک به متقاضیانی غیر از دارندگان پروانه چرا (پروانه بهره برداری مرتع) و مجریان طرح های مرتعداری، موضوع بخشنامه شماره 41677/64/98 مورخ 7/12/98 دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، صرفاً برای واحد های نگهداری (داشتی) و پرورش دام های سبک در مقیاس کوچک اعمال گردد و طرح های پرورش دام صنعتی بزرگ مقیاس از شمول آن مستثنی شوند. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

ملی

در خصوص تعیین تکلیف اراضی و عرصه های ملی و دولتی تحت تصرف و بهره برداری تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی که از یک طرف فاقد مجوز قانونی بهره برداری (قرارداد واگذاری و یا سند مالکیت) بوده و از طرف دیگر دارای مجوز قانونی بهره برداری از منابع آبی مورد استفاده می باشند، با امعان نظر به مفاد نظریه شماره 200/3777/230/1000 مورخ 17/12/98 معاونت حقوقی پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری و رفع ابهام از نحوه اجرای رای 373 هیات عمومی دیوان عدالت اداری و با مدنظرقراردادن قانون «تعيين تكليف چاههاي آب فاقد پروانه بهره برداري» مصوب سال 1389 كه درآن قانون گذار وزارت نيرو را موظف نموده نسبت به صدور پروانه بهره برداري براي چاههاي آب كشاورزي كه قبل از سال 85 حفر و در حال بهره برداري مي باشند اقدام نمايد، پيگيري الحاق ماده واحده اي با مضمون ذيل به يكي از قوانين ذيربط (مثلا قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي) پيشنهاد مي گردد.

ماده واحده: به وزارت جهاد كشاورزي اجازه داده مي شود آن بخش از اراضي ملي و دولتي كه بدون اخذ مجوز تحت كشت گونه هاي گياهي اعم از زراعي و يا باغي و همچنين صنايع و فعاليتهاي تولیدی مرتبط با بخش كشاورزي قرار گرفته اند و در حال حاضر با همان كاربري در حال بهره برداري مي باشند (با سابقه و قدمت تصرف قبل از سال 1385 و دارا بودن منبع آبي داراي مجوز قانوني) را پس از تعيين تكليف حقوقي (اخذ اجرت المثل ايام تصرف وخسارت وارده به پوشش گياهي) و تخصيص توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور در چارچوب ضوابط مقرر در «دستورالعمل ضوابط واگذاري اراضي ملي و دولتي» با رعايت مفاد تبصره (2) ماده (9) قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي (واگذاري به صورت استيجاري و بدون انتقال قطعي اراضي) به بهره برداران واگذار نمايد. صددرصد درآمد حاصل از اجراي اين قانون براي انجام طرح هاي مختلف منابع طبيعي و در راستاي حفظ منابع پايه (آب و خاك)، توسعه پوشش حفاظتي از جنگلها و مراتع و اجراي طرحهاي آبخيزداري و آبخوانداري در اختيار سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور قرار مي گيرد. و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت وگوی ملی ارسال گردد.

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

دبیرخانه شوراطی مکاتبه شماره 4965/27/ص مورخ 09/06/1400 با جناب آقای فیروزی رئیس مرکز مطالعات و پایش بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخواست بررسی و قرار گرفتن موارد پیشنهادی شورای گفت و گوی استان در خصوص تسهیل صدور مجوز تخصیص اراضی و فرایند تامین زمین مورد نیاز پروژه های کشاورزی و غیر کشاورزی در دستور کار هیات مقررات زدایی را نموده است.

صورت جلسه

شصت و چهارمین جلسه شورا مورخ 1400/05/21

بررسی موانع و راه کارهای پیشنهادی اداره کل راه و شهرسازی استان در راستای مانع زدایی و پشتیبانی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری

 

 

 

 

 

 

با عنایت به نبود نقشه جامع درخصوص کنترل ضوابط و حرایم دستگاههای ذیربط در امر واگذاری اراضی که بعضا به دلیل تداخل این حرایم و ضوابط پاسخگویی به استعلامات دچار تاخیر شده و یا منجر به چندین مرتبه جابجایی محل پیشنهادی اجرای طرح می گردد، پیشنهاد می شود سازمان مدیریت و برنامه ریزی طی مدت یک ماه کلیه حرایم و ضوابط موجود دستگاههای ذیربط را بر روی یک نقشه GIS (در قالب نقشه های آمایش سرزمین) به عنوان نقشه کنترل ضوابط و حرایم پیاده سازی نموده و اراضی مستعدی که در این نقشه با هیچ یک از حرایم و ضوابط دستگاهها تداخل ندارند توسط مراجع واگذاری زمین جهت استفاده متقاضیان سرمایه گذاری معرفی گردند. در یک برنامه بلند مدت (یک ساله) تامین اعتبار لازم جهت انتخاب مشاور و تهیه ضوابط و حرایم دستگاه هایی که حرایم و ضوابط آنها مشخص و یا کامل نمی باشد صورت پذیرد.

استانی

مکاتبه لازم به شماره 1479/130/1400 در تاریخ 02/06/1400 با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صورت گرفت.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز طی مکاتبه شماره 264268 مورخ 13/06/1400 لایه های تقسیمات کشوری، لایه شهرها و روستاهای استان را به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال نموده است. و اعلام نموده است سایر لایه های اطلاعاتی و حرائم مربوطه بایستی از دستگاه های متوی اخذ گردد.

موضوع در حال پیگیری می باشد.

عدم پاسخگویی شفاف و به موقع به استعلامات 13 گانه توسط دستگاه ها موجب طولانی شدن روند بررسی و صدور رای و تثبیت کاربری در مراجع ذیصلاح می شود. بدین منظور مقرر شد معاونت عمرانی استانداری هماهنگی لازم را با دستگاه های پاسخ دهنده به استعلامات 13 گانه انجام داده و از دستگاه ها درخواست شود تا استعلامات را به صورت شفاف و واضح پاسخ داده و حرائم مربوطه را برروی نقشه UTM جانمایی نمایند.

مکاتبه لازم به شماره 1477/130/1400 در تاریخ 02/06/1400 با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری صورت گرفت.

پیرو آن جلسه ای یا حضور نمایندگان اداره راه و شهرسازی شمال و جنوب استان، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و دبیرخانه شورای گفتگو در تاریخ 11/06/1400 در محل دفتر فنی امور عمرانی وحمل و نقل و ترافیک استانداری برگزارشد و مصوبات جلسه مذکور در دست پیگیری می باشد.

با عنایت به مغایرت قانون ثبت اسناد و املاک در صدور سند مالکیت اراضی واقع در خارج از محدوده و حریم شهرها با بخشنامه آیین نامه اجرایی کارگروه امور زیربنایی و شورای توسعه استان که منجر به عدم طرح پرونده های اشتغال و سرمایه گذاری فاقد سند ثبتی در کارگروه امور زیربنایی می شود. پیشنهاد می گردد موضوع اصلاح قانون ثبت اسناد و املاک به نحوی که موجبات تسهیل در صدور سند مالکیت اراضی واقع در خارج از محدوده و حریم شهرها بدون نیاز به شرط حصار کشی و احداث ابنیه فراهم شود و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت­وگوی ملی ارسال گردد.

ملی

پیشنهادات ملی به دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

عدم انطباق با واقعیت و قدیمی بودن بعضی از طرح های فرادست استان (طرح های ناحیه ای) موجب می گردد که در بعضی از نقاط استان سرمایه گذاری میسر نشده و جهت انجام کار نیاز به کمیسیون های رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی و … باشد تا این مغایرت ها رفع گردند. به منظور رفع این مشکل پیشنهاد می شود در طرح های ناحیه ای استان بازنگری صورت گرفته و تامین اعتبار جهت آن انجام شود و و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت­وگوی ملی ارسال گردد.

افزایش سقف اختیارات استان در واگذاری اراضی دولتی در محدوده و حریم شهر ها به نحوی که اختیار واگذاری زمین در داخل محدوده شهرها به میزان 2 هکتار و در حریم شهرها به میزان 10 هکتار به استان تفویض گردد و این موضوع جهت پیگیری به شورای گفت­وگوی ملی ارسال گردد.

دستور جلسه 2:

بررسی مشکلات برخی از قوانین نظام بانکی در راستای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید:

الف- دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری و عدم حذف سود مرکب

ب- حذف مقررات مربوط به اقاله واحدهای تملک شده از سوی بانک ها

ج- عدم اعمال مقررات حذف وجه التزام تاخیر تادیه پلکانی نسبت به تسهیلات قبل از تاریخ 07/07/1394

 

 

 

 

 

 

پیشنهاد می شود موضوع اقاله واحد های تولید در مقررات جدید بانکی مجدد احیا شده و مصوب گردد “موسسه اعتباری موظف است نحوه و زمان مزایده وثائق تملیکی را حداقل ۳۰ روز قبل از مزایده، به اطلاع مالک قبلی آن برساند. در صورتی که مالک قبلی، قبل از بازگشایی پاکت های مزایده، كتبا اعلام آمادگی نماید، موسسه اعتباری موظف است مال مذکور را مطابق مقررات ناظر بر قرارداد فروش اقساطی به مالک قبلی واگذار نماید. قیمت فروش اقساطی این اموال با توجه به قیمت تمام شده و سود دوران اقساط تعیین خواهد شد.” و این موضوع از طریق شورای گفت و گوی ملی پیگیری شود.

ملی

پیشنهادات ملی به دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دبیرخانه شورای گفتگو ضمن ارسال صورتجلسه طی مکاتبه شماره 1551/130/1400 مورخ 07/06/1400 از تمام شوراهای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی درخواست اظهار نظر در خصوص موضوعات بانکی مطرح شده را نموده است تا با پیگیری و جمعبندی نظرات، پیشنهادات جامع تری را جهت طرح در صحن اصلی شورای گفت و گوی ملی ارسال نماید.

همچنین شورای گفتگو در خصوص اقاله واحدهای تملیکی در تاریخ 02/06/1400 با شورای گفتگوی 25 استان مکاتبه نموده و آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات مشترک با موضوع احیای واحدهای تملک شده اعلام نموده است.

نامه به دیوان محاسبات کشور و اعلام آمادگی جهت انجام پروژه و درخواست اطلاعات 1761 واحد تملک شده

نامه به خود شورا ارسال شد و درخواست کردیم که این موضوعات را در صحن شورا مطرح نمایند

از آنجایی که با توجه به قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) مصوب 1362 تصویب مقررات راجع به نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری و سایر مقررات موضوع این قانون صرفاً در صلاحیت هیات وزیران است (نه شورای پول و اعتبار)، و این موضوع که «دریافت زیاده بر دین، در ازای اعطای مهلت» یا «دریافت سود مرکب» به هر روش که انجام شود مغایر با شرع و قوانین بیان شده می باشد لذا پیشنهاد می شود با پیگیری شورای گفت­و گوی ملی از شورای پول و اعتبار درخواست شود مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری که اثر اجرای آن اخذ سود مرکب یا دریافت زیاده، بابت اعطای مهلت به تسهیلات گیرنده است لغو نماید.

نظر به اینکه مرجع تفسیر آیین نامه “اصلاحی وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول موسسات اعتباری (ارزی و ریالی) مصوب ۱۰/۰۶/۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار” با مرجع صادر کننده است و اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی صلاحیت تفسیر آن را نداشته است لذا پیشنهاد می شود از شورای پول و اعتبار درخواست شود تا با توجه به فلسفه حذف خسارت پلکانی از قراردادهای تسهیلاتی، تفسیری صحیح از آیین مذکور را ارائه نماید تا مشکل گرفتاران نرخ وجه التزام پلکانی حل شود. و این موضوع از طریق شورای گفت و گوی ملی پیگیری شود.

صورت جلسه

شصت و پنجمین جلسه شورا مورخ 1400/06/25

دستور جلسه

شرح دستور

گزارش کارشناسی

مصوبه

نوع مصوبه

توضیحات و اقدامات

دستور جلسه 1:

بررسی راهکارهای بهبود و توسعه صنایع کوچک و متوسط استان

 

گزارش کارشناسی جلسه 65.docx

به‌منظور توسعه و رفع موانع SME های موجود پیشنهاد می‌شود با محوریت SPX و همکاری مرکز مطالعات اتاق شورای مشورتی با حضور نهادهای مربوطه (شرکت شهرک‌های صنعتی، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان، پارک‌های علم و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان و …) تشکیل و اقدامات لازم برای عارضه‌یابی، رفع موانع در حوزه قوانین، تأمین نيازهاي مشاوره­اي، آموزشي، بهره‌وری، فرهنگ‌سازی و … انجام شود.

استانی

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 25/06/1400 مکاتبات لازم به شماره های 1814/130/1400، 1813/130/1400، 1807/130/1400، 1808/130/1400، 1804/130/1400 در تاریخ 01/07/1400 با پارک علم و فناری استان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، سازمان مدیریت و شرکت شهرک های صنعتی و مکاتبه شماره 3027/130/1400 در تاریخ 12/07/1400 با واحد spx اتاق انجام و موضوع در حال پیگیری است.

برای ایجاد SME های جدید در سطح کوچک پیشنهاد می‌شود که صاحبان ایده از طریق مراکز رشد، مراکز نوآوری و … برای راه‌اندازی اولیه اقدام نمایند و در راستای کمک به توسعه آن‌ها به‌منظور تولید صنعتی این شرکت‌ها، تأمین فضاهای کوچک کارگاهی (متراژ حدود 250 مترمربع) با زیرساخت‌های اولیه (آب، برق، گاز و … ) توسط شرکت شهرک‌های صنعتی فراهم گردد.

استانی

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 25/06/1400 مکاتبات لازم به      شماره های 1810/130/1400، 1814/130/1400، 1808/130/1400، 1807/130/1400 و 1804/130/1400 در تاریخ 01/07/1400 با کمیسیون هماهنگی بانک های استان، پارک علم و فناوری استان، شرکت شهرک های صنعتی استان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان، سازمان مدیریت و مکاتبه شماره 3024/130/1400 در تاریخ 12/07/1400 با مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق انجام و موضوع در حال پیگیری است.

با توجه به عدم دسترسي به منابع مالي کم‌بهره، ضمانت‌نامه‌های بانكي، خدمات بيمه تجارت و طولاني بودن سرعت واگذاري تسهيلات پیشنهاد می‌شود

کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان، بانک یا بانک‌هایی را برای اعطای تسهیلات مشخص و معرفی نماید.

همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی اقدامات لازم جهت ايجاد یا فعال شدن صندوق خدمات مالي و بیمه‌ای برای SME ها را انجام دهد.

استانی

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 25/06/1400 مکاتبات لازم به شماره های 1810/130/1400، 1808/130/1400 در تاریخ 01/07/1400 با کمیسیون هماهنگی بانک های استان و شرکت شهرک های صنعتی استان و مکاتبه شماره 3026/130/1400 در تاریخ 12/07/1400 با مرکز کسب و کار اتاق انجام و موضوع در حال پیگیری است.

کمیسیون هماهنگی بانک های استان طی نامه شماره 2873/08/2 مورخ 06/07/1400 اعلام داشته است با توجه به اینکه تاکنون تکالیف خاصی به بانک های خصوصی استان صورت نپذیرفته و بالغ بر 20 درصد از منابع استان در این بانک ها متمرکز می باشد پیشنهاد کمیسیون در این خصوص، بانک های خصوصی استان می باشد.

با عنایت به مشخص نبودن مزیت‌ها و اولویت‌های نسبي و سرمایه‌گذاری در استان مبتني بر قابلیت‌ها و نیازمندی‌های صنايع استان، پیشنهاد می‌شود برای راه‌اندازی SME های متوسط فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسط ستاد سرمایه‌گذاری استان شناسایی و دسته‌بندی شود و در کنار آن شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده فراهم شود.

همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حمایت‌های لازم برای تأمین زیرساخت‌ها را انجام داده و کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بانک یا بانک‌هایی را مشخص و جهت اعطای تسهیلات برای تأمین مالی این SME ها معرفی نماید.

استانی

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 25/06/1400 مکاتبات لازم به     شماره های 1810/130/1400، 1808/130/1400، 1805/130/1400، 1813/130/1400، 1807/130/1400 و 1804/130/1400 در تاریخ 01/07/1400 با کمیسیون هماهنگی بانک های استان، شرکت شهرک های صنعتی استان، سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مکاتبه شماره 3026/130/1400 در تاریخ 12/07/1400 با مرکز کسب و کار اتاق انجام و موضوع در حال پیگیری است.

کمیسیون هماهنگی بانک های استان طی نامه شماره 2873/08/2 مورخ 06/07/1400 اعلام داشته است با توجه به اینکه تکالیف خاصی به بانک های خصوصی استان صورت نپذیرفته و بالغ بر 20 درصد از منابع استان در این بانک ها متمرکز می باشد پیشنهاد کمیسیون در این خصوص، بانک های خصوصی استان می باشد.

به‌منظور توسعه SME ها پیشنهاد می‌شود نهادهای متولی (سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب، جهادهای کشاورزی شمال و جنوب، میراث فرهنگی و شرکت شهرک‌های صنعتی) ظرفیت‌های صادراتی را در حوزه‌های مختلف به اتاق اعلام نمایند و اتاق با ایجاد شورای مشورتی صادرات با حضور سازمان‌ها  و ارگان‌های مربوطه جهت مشخص کردن مزیت‌ها و اولویت‌های صادراتی و همچنین فراهم کردن شرایط تسهیل در فرایند صادرات آن‌ها اقدام نماید.

استانی

با توجه به برگزاری جلسه در تاریخ 25/06/1400 مکاتبات لازم به شماره های 1809/130/1400، 1805/130/1400، 1808/130/1400 و 1807/130/1400 در تاریخ 01/07/1400 با سازمان میراث فرهنگی، سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، شرکت شهرک های صنعتی استان و سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان و مکاتبه شماره 3025/130/1400 در تاریخ 12/07/1400 با بخش توسعه بازار اتاق انجام و موضوع در حال پیگیری است.

سازمان میراث فرهنگی طی نامه شماره 2028/137/14002 مورخ 08/07/1400 ظرفیت صادرات صنایع دستی استان را به شرح زیر اعلام نموده است:

الف: صادرات چمدانی؛ که بر مبنای ورود گردشگر خارجی محاسبه می گردد.

ب: صادرات به صورت رسمی؛ از مبادی گمرکات کشور صورت می پذیرد و با توجه به مشکلات عدیده از جمله عدم وجود زیرساخت لازم در زمینه خدمات پس از تولید در استان، تولیدکنندگان صادرات محصولات صنایع دستی را از مبادی گمرکات سایر استان ها انجام می دهند.

ظرفیت صادرات صنایع دستی استان در رشته های قالی بافی، گلیم بافی، گلیم شیرکی پیچ، گلیم چهار ماشوله، حصیر بافی، پته دوزی، چاقو سازی راین، سفال و سرامیک، زیورآلات سنتی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می باشد.

دستور جلسه 2:

تعیین جایگزین یکی از اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا به استناد تبصره 1 ماده 2 دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شوراهای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی

به استناد تبصره 1 ماده 2 دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شوراهای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی، با عنایت به تغییرات صورت گرفته در انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان، جناب آقای دکتر مجید نورانی رئیس جدید انجمن جایگزین جناب آقای دکتر عماد جمعه زاده می‌شوند.

استانی

صورت جلسه

شصت و ششمین جلسه شورا مورخ 1400/07/29

دستور جلسه

شرح دستور

گزارش کارشناسی

مصوبه

نوع مصوبه

توضیحات و اقدامات

دستورکار2:

چالش های توسعه و زیرساخت های مورد نیاز جهت احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان

http://goftego.otagh-bazargani.com/wp-content/uploads/2022/03/شرح-دستور-جلسه-66-1.pdf

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

پیشنهاد می شود صنایع بزرگ استان بخشی از برق مصرفی خود را با خرید برق تجدیدپذیر از بورس انرژی تامین نمایند.

استانی

پس از برگزاری جلسه شورا جلسه مشرکی با روسای کمیته های کارگروه انرژی تجدید پذیر استان در تاریخ 24/08/1400  به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورا برگزار و مقرر گردید کمیته “هدایت سرمایه گذاران و صدور مجوز واحدهای متقاضی تولید انرژی های خورشیدی” بند های 1، 3 و 4 مصوبات را پیگیری تا نتایج عملیاتی حاصل گردد.

در پی آن مکاتبه لازم به شماره 2362/130/1400 در تاریخ 26/08/1400 با شرکت برق منطقه ای استان انجام شده است.

همچنین در جلسات مورخ 28/08/1400 و 07/10/1400 کارگروه انرژی های تجدید پذیر استان نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای این مصوبه، پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب انجام خواهد شد.

دستورکار2:

چالش های توسعه و زیرساخت های مورد نیاز جهت احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان

با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی بانک اطلاعاتی از زمین هایی که قبلاً برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر واگذار گردیده و یا در شرف واگذاری بوده و کلیه استعلام های آن ها اخذ گردیده ولیکن به دلیل عدم سرمایه گذاری و پیشرفت کار قرارداد واگذاری لغو گردیده است، تهیه شود. همچنین واگذاری این گونه زمین ها به متقاضیان جدید احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بدون اخذ استعلام مجدد (با توجه به اخذ استعلام های قبلی و حفظ کاربری مورد استفاده برای زمین) صورت گیرد.

 

 

استانی

پس از برگزاری جلسه شورا جلسه مشرکی با روسای کمیته های کارگروه انرژی تجدید پذیر استان در تاریخ 24/08/1400  به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورا برگزار و مقرر گردید مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی بند 2 مصوبات را پیگیری تا نتایج عملیاتی حاصل گردد.

مکاتبه لازم به شماره 2363/130/1400 در تاریخ  26/08/1400 با اداره کل منابع طبیعی و امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان انجام شده است.

با پیگیری های انجام شده لیست های مربوطه تهیه و در اختیار دبیرخانه شورا قرار گرفت.

دستورکار2:

چالش های توسعه و زیرساخت های مورد نیاز جهت احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

پیشنهاد می شود برنامه ریزی برای تولید 2 هزار مگاوات برق تجدید پذیر در استان طی 4 سال، از طریق بخش های خانگی، صنعتی، ادارات دولتی و نیروگاهی به شرح زیر انجام و عملیاتی شود:

 تامین 500 مگاوات از طریق راه اندازی 100 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی با ظرفیت متوسط 5 کیلووات

 تامین 400 مگاوات از طریق راه اندازی 2 هزار نیروگاه خورشیدی بر روی سقف واحد صنعتی واقع در شهرک های صنعتی استان با متوسط ظرفیت 200 کیلووات

 تامین حداقل 100 مگاوات از طریق الزام سازمان های استان به اجرایی نمودن مصوبه هیات وزیران در خصوص تامین 20 درصد از برق مصرفی سازمان ها از انرژی های تجدیدپذیر

 تامین 1000 مگاوات از طریق ظرفیت های نیروگاهی بزرگ مقیاس خورشیدی

استانی

پس از برگزاری جلسه شورا جلسه مشرکی با روسای کمیته های کارگروه انرژی تجدید پذیر استان در تاریخ 24/08/1400  به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورا برگزار و مقرر گردید کمیته “هدایت سرمایه گذاران و صدور مجوز واحدهای متقاضی تولید انرژی های خورشیدی” بند های 1، 3 و 4 مصوبات را پیگیری تا نتایج عملیاتی حاصل گردد.

مکاتبه لازم به شماره 2362/130/1400 در تاریخ 26/08/1400 با شرکت برق منطقه ای استان انجام شده است.

همچنین پیگیری تحقق این مصوبات در جلسات مورخ 28/08/1400 و 07/10/1400 کارگروه انرژی های تجدید پذیر استان نیز صورت گرفته است.

در راستای تحقق این امر و توسعه زیرساخت های لازم در کشور در خصوص تولید برق تجدید پذیر و پاک و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه و گسترش فرهنگ مدیریت مصرف انرژی برق از طریق بهینه سازی و ارتقای بهره وری انرژی تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و پاک و بهینه سازی و ارتقای بهره وری برق فی مابین سازمان انرژی های تجدید پذیر و بره وری انرژی برق (ساتبا) و استانداری کرمان در تاریخ 14/11/1400 امضا شد.

 

دستورکار2:

چالش های توسعه و زیرساخت های مورد نیاز جهت احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان

به منظور توسعه نیروگاه های خورشیدی و همچنین جلوگیری از تبعات ناشی از خاموشی برق صنایع استان پیشنهاد می شود دو شهرک صنعتی در استان(در حوزه شمال و جنوب استان) به عنوان پایلوت انتخاب و نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع واقع در این شهرک ها نصب شده و برق واحدهای صنعتی دارای نیروگاه های خورشیدی قطع نشود.

استانی

پس از برگزاری جلسه شورا جلسه مشرکی با روسای کمیته های کارگروه انرژی تجدید پذیر استان در تاریخ 24/08/1400  به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورا برگزار و مقرر گردید کمیته “هدایت سرمایه گذاران و صدور مجوز واحدهای متقاضی تولید انرژی های خورشیدی” بند های 1، 3 و 4 مصوبات را پیگیری تا نتایج عملیاتی حاصل گردد.

مکاتبه لازم به شماره 2362/130/1400 در تاریخ 26/08/1400 با شرکت برق منطقه ای استان انجام شده است.

همچنین پیگیری تحقق این مصوبات در جلسات مورخ 28/08/1400 و 07/10/1400 کارگروه انرژی های تجدید پذیر استان نیز صورت گرفته است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای این مصوبه، پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب انجام خواهد شد.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

به منظور استفاده از ظرفیت صنایع بزرگ در توسعه نیروگاه های خورشیدی و تامین برق تجدید پذیر پیشنهاد می شود صنایع دارای دیماند مصرف بالای 2 مگاوات ملزم به احداث نیروگاه خورشیدی شده و بخشی از برق مصرفی خود از این طریق تامین نمایند. همچنین به منظور تشویق صنایع به احداث نیروگاه خورشیدی، هزینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی در واحدهای تولیدی آلاینده به عنوان اقدام برای رفع آلایندگی یا جبران آلایندگی و کسر عوارض آلایندگی (تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ماده۲۷ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰) و نیز جبران زیان ناشی از آلودگی‌ها (بند (د) ماده ۴۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت) لحاظ شده و این نیروگاه ها به عنوان جایگزین فضای سبز (ماده ۱۵ قانون هوای پاک) در نظر گرفته شوند .

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

به منظور تامین سرمایه جهت توسعه نیروگاه های تجدید پذیر خورشیدی از محل منابع صندوق توسعه ملی پیشنهاد می شود:

1.   نظام نامه ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی با اضافه نمودن بخش نیروگاهی به فعالیت های قابل قبول منابع ریالی اصلاح شود و بتوان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای تخصیص سرمایه مورد نیاز با باز پرداخت ریالی تحت عنوان طرح های محیط زیست استفاده نمود.

2. فرمول خرید تضمینی برق بر اساس ارزی بجای لحاظ تعدیل سالیانه بر قیمت پایه اصلاح شود.

3. بانک عامل تخصصی جهت ارایه تسهیلات مربوط به طرح های تجدیدپذیر صندوق توسعه ملی در جهت تسریع به رسیدگی به درخواست ها با توجه به نیاز به طرح های توجیهی و نوع عملکرد تقریبا یکسان در بخش انرژی های تجدید پذیر معرفی شوند.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

 

شرح دستور\شرح دستور جلسه 66.docx

به منظور استفاده از اعتبارات مربوط به اشتغال در بودجه های سنواتی با تعریف نیروگاه های کوچک مقیاس خانگی به عنوان اشتغال خانگی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه نیروگاه های خورشیدی پیشنهاد می شود نیروگاه های خورشیدی خانگی توسط ستاد مشاغل خانگی مستقر در وزارت کار به لیست مشاغل خانگی اضافه شده تا بتوان از منابع تسهیلات مربوط به اشتغال بسیج سازندگی و سپاه، اشتغال و توسعه فن آوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ایجاد اشتغال بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به منظور توسعه نیروگاه های خورشیدی استفاده نمود.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

با توجه به حذف تسهیلات بسیج سازندگی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی 5 کیلو واتی در قانون بودجه 1400، تصویب مجدد این تسهیلات در قانون بودجه سال 1401 (مانند قانون بودجه سال 1398 و 1399) مد نظر قرار گیرد.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

به منظور تشویق به سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و توسعه نیروگاه های خورشیدی پیشنهاد می شود منابع تسهیلات برقی نمودن چاه های کشاورزی و سوخت صرفه جویی شده پیگیری شود.

(در راستای تسریع و تسهیل اجرای طرح تأمین برق چاه‌های کشاورزی از محل ظرفیت ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور)

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

به منظور رفع مشکلات مربوط به مطالبات سرمایه گذاران انرژی های تجدیدپذیر که موجب کاهش شدید درآمد فعالان این حوزه، عدم تمایل به سرمایه گذاری، توقف توسعه این صنعت شده است پیشنهاد می شود اقدامات زیر صورت پذیرد:

1.  وزارت نیرو ضمن پیگیری تخصیص منابع حاصله از محل سوخت مصرف نشده (صرفه جویی شده) مندرج در بند ی تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۰، با فوریت نهایی‌سازی دستورالعمل اجرایی این بند و استفساریه از مجلس جهت شفاف‌سازی منابع درآمدی این بند را انجام دهد.

2. با توجه به عدم تخصیص اوراق بهادار و اسناد خزانه اسلامی جهت تسویه بدهی های وزارت نیرو به سرمایه گذاران تجدیدپذیر و عدم بازپرداخت صورت ­وضعیت­های تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر، سازمان برنامه و بودجه بخشی از اسناد خزانه اسلامی و یا هر نوع اوراق در نظر گرفته شده در تبصره 5 قانون بودجه را جهت بازپرداخت تمامی مطالبات ثبت شده تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر تخصیص داده و مکلف گردد از محل انتشار اوراق بهادار حداکثر تا پایان سال 1400 بدهی­های ثبت شده شرکت­های تولیدکننده برق تجدیدپذیر را پرداخت نماید.

وزارت نیرو صورت وضعیت های دریافتی از تولیدکنندگان برق برای سال های 1397 تا 1399 را بر اساس مفاد قراردادهای منعقد شده محاسبه و تایید نماید و مبالغ باقی مانده از صورت حساب های معوق طی سال های مذکور با لحاظ نمودن تعدیل تا پایان سال 1399 محاسبه و در سامانه سماد ثبت و پرداخت گردد. برای سنوات آینده نیز، صورت حساب های معوق در پایان هر سال بر اساس فرمول تعدیل به روز رسانی گردد و در سامانه سماد اعلام بدهی گردد.

 

 

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

 در تاریخ 23/10/1400 شورای گفت و گوی استان طی نامه شماره 3045/130/1400 موضوع اجرای بند ی تبصره 15 قانون بودجه 1400 (و توقف پرداخت صورت وضعیت های نیروگاه های تولید برق تجدید پذیر در سال 1400 به بهانه عدم تعریف منابع این بند در قانون بودجه) را از کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار شدند.

 هیات وزیران در جلسه 03/11/1400 دستورالعمل اجرایی بند (ی) تبصره (15) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور را تصویب نمود. (تصویبنامه شماره 138918/ت59028ﻫ مورخ 05/11/1400)

دستور کار 3:

بررسی موانع پیش‌روی توسعه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای اجرایی

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 66.docx

پیشنهاد می شود منابع مالی جهت توسعه 10 هزارمگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور به روش های زیر تامین گردد.

 1.ایجاد تابلوی سبز و فراهم نمودن شرایط جهت فروش برق تجدیدپذیرها به استخراج کنندگان رمز ارزها و اجرایی شدن بند ی تبصره 15 قانون بودجه 1400

تابلویی تحت عنوان “تابلو سبز” متشکل از عرضه‌کنندگان برق نظیر شرکت‌های تولیدکننده برق تجدیدپذیر (به جز برقابی‌های بزرگ) و تقاضاکنندگان نظیر شرکت‌های تولیدکننده رمز ارز، مصرف‌کنندگان برق خانگی که دو برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌نمایند و درصدی (به عنوان مثال 5%) از مصرف برق صنایع بزرگ، در بورس انرژی شکل گیرد.

2.تشکیل بازارگواهی کربن

صنایع آلاینده‌ای که سبب انتشار آلایندگی در کشور می‌شوند، موظف گردند که گواهی صرفه‌جویی کربنی را که به نام تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر منتشر می‌شود، طی فرآیند عرضه و تقاضا در بورس انرژی خریداری نمایند.

3.  اختصاص 20 درصد از خطوط صادراتی برق به هر یک از کشورها به برق تجدیدپذیر؛

مصوبه وزیر محترم نیرو به شماره ۹۷/۲۲۰۲۹/۲۰/۱۰۰ مورخه 13/04/1397 و اجرای آیین نامه اجرایی آن با موضوع صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی و مصوبه شماره 58144/ ت 55637 ﻫ مورخ 13/05/1398 با موضوع اصلاح مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارزها در اسرع وقت با کسب نظر بخش خصوصی عملیاتی گردند.

 

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 با توجه به اهمیت موضوع انرژی های تجدید پذیر برای استان و کشور جناب آقای مهندس طبیب زاده، رئیس محترم اتاق و دبیر شورا به همراه اعضای هیات مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران موارد را شخصاً در جلسه ای (آبان ماه) در محل دفتر وزارت نیرو مطرح و مورد پیگیری قرار داده اند.

 انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران نیز طی مکاتبه شماره 247/00 مورخ 15/08/1400 با معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو، بررسی و شفاف سازی صورت وضعیت های سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر و بدهی وزارت نیرو به آن ها را درخواست نموده اند.

این انجمن طی مکاتبه دیگری به شماره 248/00 در تاریخ 15/08/1400 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار رفع موانع تولید در صنعت انرژی های تجدیدپذیر شده اند.

دبیرخانه شورای گفت و گوی استان موارد پیشنهادی در حوزه انرژی های تجدید پذیر جهت لحاظ شدن در لایحه بودجه 1401 به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نموده است. این موارد طی نامه شماره2952/130/1400 مورخ 14/10/1400 برای دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی ارسال شده است.

صورت جلسه

شصت و هفتمین جلسه شورا مورخ 1400/08/13

دستور جلسه 1:

بررسی وضعیت تولید پسته و چالش های اصلی حوزه تولید و صادرات

 

به منظور سامان دهی تولید کنندگان کوچک پسته (خرده مالکیت ها و کشاورزان سنتی) افزایش بهره وری، کیفیت و تولید پسته و کاهش اتلاف منابع آبی با تشکیل کمیته هماهنگی برای تجمیع و اقناع سازی در زمینه تولید مکانیزه و با دانش، با همکاری استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و انجمن پسته تشکیل و برای یکی از شهرستان های پسته خیز استان به عنوان پایلوت عملیاتی شود.

 

استانی

مکاتبه لازم با سازمان جهاد کشاورزی به شماره 2336/130/1400، انجمن پسته ایران به شماره 2342/130/1400 و استانداری کرمان به شماره 2341/130/1400 در تاریخ 24/08/1400 انجام شده است.

بر اساس اعلام انجمن پسته طرح تجمیع باغات خرده مالکی (طرح کوثر) از زمستان سال 1395 در زمان استاندار وقت با همکاری انجمن پسته ، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی اجرا شده است و در این طرح نزدیک به 3200 هکتار از باغات پسته خرده مالکی در شهرستان های سیرجان، زرند، انار، کرمان و راور در راستای افزایش بهره وری و استفاده از سیتم های آبیاری تحت فشار یکپارچه سازی شدند.

با توجه به مسائل و مشکلات خرده مالکی جلسه ای در تاریخ 30/09/1400 با حضور انجمن پسته، سایر فعالین و مدیریت های مرتبط  تشکیل و با توجه به بروز مسائل و مشکلات پیش رو مقرر شده است به منظور ساماندهی تولید کنندگان پسته (خرده مالکیت ها و کشاورزان سنتی) افزایش بهره وری، کیفیت تولید و تولید پسته و کاهش اتلاف منابع آبی و اقناع سازی در زمینه تولید مکانیزه راه اندازی شرکت سهامی خاص پیشنهاد گردید و در این خصوص مقرر شده است که انجمن پسته ضمن بررسی دقیق موضوع نسبت به ارسال مسائل و مشکلات پیش رو جهت اجرای بهینه طرح اقدامات لازم را بعمل آورند.

 

دستور جلسه 2:

بررسی مسائل و مشکلات صادرات ناشی از مسائل ارز

 

به منظور کمک به رفع قسمتی از مشکلات ناشی از عدم ایفای تعهدات ارزی، با پیگیری انجمن پسته ایران لیست صادرکنندگان استان که موفق به رفع تعهد ارزی نشده اند به همراه پیشنهاد مشخص نحوه تسویه و رفع تعهد هریک از آن ها به صورت مکتوب برای جناب آقای پورابراهیمی رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال تا با پیگیری و توافق با بانک مرکزی محدودیت معافیت مالیاتی به شرط رفع تعهدات، برای آن دسته از صادرکنندگان برطرف شود.

استانی

مکاتبه لازم با انجمن پسته ایران به شماره 2342/130/1400 و جناب آقای دکتر پورابراهیمی، رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس به شماره 2338/130/1400 در تاریخ 24/08/1400 انجام شده است.

حضور جناب آقای مهندس طبیب زاده در بانک مرکزی به منظور پیگیری موضوعات رفع تعهد ارزی صادر کنندگان (آبان ماه)

 مکاتبه شماره 2545/107/1400 مورخ 13/09/1400 با رئیس کل بانک مرکزی کشور، طرح مسائل و مشکلات ارزی صادرکنندگان و درخواست گشایش و رفع محدودیت های ارزی از صادرکنندگان

 مکاتبه شماره 2537/107/1400 مورخ 13/09/1400 با وزیر جهاد کشاورزی و طرح مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان و ارائه پیشنهادات در راستای رفع آن ها

 

دستور جلسه 3:

بررسی مسائل و مشکلات صادرات در حوزه تامین مالی

در راستای کمک به تامین مالی بهتر کشاورزان و تقویت منابع مالی بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی در حوزه کشاورزی مقرر گردید با پیگیری و دستور استاندار محترم شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان قسمتی از منابع مالی خود را به بانک کشاورزی استان انتقال دهند.

استانی

مکاتبه لازم با سازمان جهاد کشاورزی به شماره 2336/130/1400، انجمن پسته ایران به شماره 2342/130/1400 و استانداری کرمان به شماره 2341/130/1400 در تاریخ 24/08/1400 انجام شده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای مصوبه، پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب انجام خواهد شد.

خارج از دستور: بررسی مسائل و مشکلات آب در بخش کشاورزی

با توجه به ضیق وقت و اهمیت مباحث آب مقرر گردید موضوع آب به تفصیل در جلسه آتی شورای گفت و گو مطرح، موارد جمع بندی تا با امضای مسئولان ارشد استان به دولت ارائه شود تا دولت در قالب لوایح کارشناسی قوانین آب را اصلاح نماید.

استانی

این موضوع در شصت و هشتمین جلسه شورای گفت و گوی استان در تاریخ 04/09/1400 طرح گردید.

دستور جلسه 2:

بررسی مسائل و مشکلات صادرات ناشی از مسائل ارز

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 67 -موضوع صادرات.docx

با توجه به مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز بازار آزاد و سامانه نیما از اواخر سال گذشته که منجر به ایجاد مشکلات فراوان برای رفع تعهد صادرکنندگان گردیده است پیشنهاد می شود کالاهای وارداتی گروه های مربوط به ردیف های 23-24-25-26و27 از سامانه نیما حذف و به فهرست 3600 ردیف کالاهای وارداتی از محل ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و خدمات فنی و مهندسی اضافه گردد. در صورت اجرای این پیشنهاد مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال 1399 تا پایان سال تمدید گردد.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 حضور جناب آقای مهندس طبیب زاده در بانک مرکزی به منظور پیگیری موضوعات رفع تعهد ارزی صادر کنندگان (آبان ماه)

 مکاتبه شماره 2545/107/1400 مورخ 13/09/1400 با رئیس کل بانک مرکزی کشور، طرح مسائل و مشکلات ارزی صادرکنندگان و درخواست گشایش و رفع محدودیت های ارزی از صادرکنندگان

 مکاتبه شماره 2537/107/1400 مورخ 13/09/1400 با وزیر جهاد کشاورزی و طرح مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان و ارائه پیشنهادات در راستای رفع آن ها

 

دستور جلسه 2:

بررسی مسائل و مشکلات صادرات ناشی از مسائل ارز

برای کمک به صادرات به ویژه صادرات محصولات کشاورزی و در راستای کاهش هزینه های تولید از جمله خرید نهاده ها، سم، کود و … با محوریت ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس تک نرخی شدن ارز و ورود آن به بازار بورس پیگیری گردد.

ملی

یشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 حضور جناب آقای مهندس طبیب زاده در بانک مرکزی به منظور پیگیری موضوعات رفع تعهد ارزی صادر کنندگان (آبان ماه)

مکاتبه شماره 2545/107/1400 مورخ 13/09/1400 با رئیس کل بانک مرکزی کشور، طرح مسائل و مشکلات ارزی صادرکنندگان و درخواست گشایش و رفع محدودیت های ارزی از صادرکنندگان

 مکاتبه شماره 2537/107/1400 مورخ 13/09/1400 با وزیر جهاد کشاورزی و طرح مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان و ارائه پیشنهادات در راستای رفع آن ها

 

دستور جلسه 3:

بررسی مسائل و مشکلات صادرات در حوزه تامین مالی

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 67-موضوع تامین مالی.docx

1.  دو خط اعتباری جداگانه حداقل به میزان هزار میلیارد تومان، برای صادرات، آب و کشاورزی به ویژه باغات پسته اختصاص یابد

2.      تسهیلات سررسید شده در سال 1400 که مشمول بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه می باشند استمهال شوند.

3.     به منظور استفاده صادرکنندگان حوزه کشاورزی از شرایط استمهال مندرج در ماده واحده بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه، پیشنهاد می شود صادرکنندگان و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ماده واحده مذکور اضافه شود.

4. برداشتن محدودیت سقف تسهیلات پرداختی ویژه صادرات صندوق توسعه ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی

رفع محدودیت های بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به صادرکنندگانی که موفق به ایفای تعهدات ارزی سال‌های قبل نشده اند.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

حضور جناب آقای مهندس طبیب زاده در بانک مرکزی به منظور پیگیری موضوعات رفع تعهد ارزی صادر کنندگان (آبان ماه)

 مکاتبه شماره 2545/107/1400 مورخ 13/09/1400 با رئیس کل بانک مرکزی کشور، طرح مسائل و مشکلات ارزی صادرکنندگان و درخواست گشایش و رفع محدودیت های ارزی از صادرکنندگان

مکاتبه شماره 2537/107/1400 مورخ 13/09/1400 با وزیر جهاد کشاورزی و طرح مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان و ارائه پیشنهادات در راستای رفع آن ها

 

صورت جلسه

شصت و هشتمین جلسه شورا مورخ 1400/09/04

پیش از دستور 1 و 2:

ارائه گزارش طرح های نیمه فعال و راکد سازمان جهاد کشاورزی شمال و صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان

با توجه به گزارش سازمان های جهاد کشاورزی شمال و صنعت، معدن و تجارت جنوب استان در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی استان، همچنین پیشنهاد جناب آقای دکتر پور ابراهیمی، مقرر شد جناب آقای دکتر مهرابی لیستی از وضعیت واحد ها، اقدامات انجام شده از فروردین ماه سال جاری و برنامه های آتی که نیاز به اخذ تصمیماتی خارج از استان دارد، به تفکیک سازمان های جهادکشاورزی شمال و جنوب و سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان کرمان تهیه و در جلسه آتی شورا ارائه نمایند و لیست تهیه شده در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار گیرد.

استانی

مکاتبه لازم به شماره 2564/130/1400 در تاریخ 14/09/1400 با معاونت اقتصادی استانداری انجام شده است.

همچنین دبیرخانه شورا بنا به درخواست رئیس محترم مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه شماره 2505/130/1400 در تاریخ 07/09/1400 از ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان های بردسیر و سیرجان تعداد واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، اصناف و … ، تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال و غیر فعال در تمامی بخش ها و همچنین مشکلات و درخواست های مربوط به رفع موانع پیش روی این واحد ها استعلام نموده است.

اطلاعات دریافتی از ادارات فوق در اختیار واحد کسب و کار اتاق قرار گرفته است تا موارد فوق را بررسی و جمعبندی حاصل را در اختیار رئیس محترم مجمع نمایندگان قرار دهند.

دستور جلسه 2: طرح مسائل و مشکلات آب در بخش کشاورزی و نقش مدیریت منابع آب و قوانین در اتلاف منابع مذکور و ارائه راهکارهای پیشنهادی در    حوزه های زیر:

الف: بررسی ایرادات قانون حل مشکل اراضی بایر

ب: بررسی علل عدم امکان انتقال آب کشاورزی از اراضی کم بازده به پر بازده

ج: پیشنهاد راه اندازی پایلوت بازار آب در دشت رفسنجان

د: بررسی شیوه اجرای تحقق آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی

ﻫ: بررسی جایگزینی یارانه انرژی بخش کشاورزی در استحصال آب زیرزمینی با معادل ریالی آن

 

با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص موضوع آب و اشاره به گزارشی که در شورای راهبردی مدیران در خصوص مشکلات مصرف آب در استان توسط دستگاه قضایی ارائه شده است، با در نظر گرفتن این موضوع که برنامه هفتم توسعه نیز در دست تدوین است، مقرر شد تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه آب و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه به صورت یک گزارش تخصصی، جهت قرار گیری در برنامه هفتم توسعه، در اختیار دولت قرار گیرند.

استانی

مکاتبه لازم به شماره 2569/130/1400 در تاریخ 14/09/1400 با اندیشکده تدبیر آب ایران انجام شده است.

در آبان ماه رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو موضوع را پیگیری نموده اند.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای این مصوبه، پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب انجام خواهد شد.

خارج از دستور:

برنامه های اقتصادی سال 1401 با نگاه توسعه پایدار

مقرر شد در یکی از جلسات آتی شورای گفت و گو سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برنامه های توسعه اقتصاد استان برای سال 1401 را تشریح نمایند.

استانی

مکاتبه لازم به شماره 2565/130/1400 در تاریخ 14/09/1400 با سازمان مدیریت استان انجام شده است.

دبیرخانه شورا این موضوع را در دستور کار جلسات خود قرار داده و مقرر است در یکی از جلسات پایانی سال مطرح شود.

دستور جلسه 2- الف:

بررسی ایرادات قانون حل مشکل اراضی بایر

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 68-بررسی ایرادات قانون حل مشکل اراضی بایر.docx

در راستای افزایش بهره­وری تولیدات کشاورزی پیشنهاد می شود قانون حل مشکل اراضی بایر که معضلی برای بهره‌وری بهتر تولیدات کشاورزی و زمینه ساز اتلاف آب است ملغی گردد و یا این قانون به گونه ای اصلاح گردد تا در صورتیکه کشاورز (مالک زمین) تقاضای خشک کردن زمین کشاورزی غیر اقتصادی خود را داشته باشد بتواند با تغییر کاربری مالکیت خود را حفظ نماید.

 با محوریت جهاد کشاورزی پیگیری جهت سهولت تغییر کاربری اراضی بدون بازدهی که برای حفظ مالکیت و جلوگیری از کاهش سهم آب اختصاص یافته به کشاورز (به دلیل کاهش اراضی)، با هدر رفتن آب سبز نگه داشته شده اند، انجام شود. (با دریافت وجه در قبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنعتی، مسکونی، خدماتی و ….، علاوه بر باز شدن سر فصل درآمد و هزینه جدید توسط سازمان برنامه و بودجه، در بودجه امسال نیز لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال تغییر کاربری زمین کشاورزی برای تولید انرژی خورشیدی با این شرط که آب در اختیار کشاورز باقی بماند، باعث می شود از آب کشاورزی برای مصارف صنعتی استفاده گردد.)

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

با توجه به اهمیت مباحث حوزه آب رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو  (آبان ماه) موضوع را پیگیری نموده اند.

دستور جلسه 2- ب:

بررسی علل عدم امکان انتقال آب کشاورزی از اراضی کم بازده به پر بازده

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 68-بررسی علل عدم امکان انتقال آب کشاورزی از اراضی کم بازده به پر بازده.docx

به استناد مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب و به منظور صرفه جویی در مصرف آب با در نظر گرفتن متفاوت بودن شرایط هر استان پیشنهاد می شود امکان جابجایی آب از اراضی کم بازده به زمین های پربازده در همان حوضه و یا محدوده مشخص از طریق تفویض اختیار وزارت نیرو به آب منطقه ای استان ها فراهم گردد.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

با توجه به اهمیت مباحث حوزه آب رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو  (آبان ماه) موضوع را پیگیری نموده اند.

دستور جلسه 2- ج:

پیشنهاد راه اندازی پایلوت بازار آب در دشت رفسنجان

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 68-پیشنهاد راه اندازی پایلوت بازار آب در دشت رفسنجان.docx

در راستای رفع نارسایی نظام تخصیص آب اداری موجود و نحوه عرضه مناسب آب با تقاضای واقعی آب بران و مقابله با رفتارهای رانت خواهانه، پیشنهاد می شود با پیگیری وزارت نیرو نهاد بازار آب برای خرید و فروش آب ایجاد شود تا از طریق آن دارندگان مجوز بهره برداری از منابع آب، حقوق خود را با یکدیگر یا با متقاضیان جدید مبادله می کنند .سازوکار بازار آب (به طور بالقوه) می‌تواند وظایف مرتبط با تخصیص و توزیع منابع محدود آب را بین متقاضیان و مصرف کنندگان آب به صورت کلی و جزئی به عهده بگیرد از این رو در نتیجه این مبادلات، آب ارزش بیشتری پیدا می‌کند و امکان توسعه در مناطقی که امکان تامین آب جدید وجود ندارد، از طریق مهیا شدن فرصت خرید آب در بازار بوجود می‌آید. هم چنین با افزایش کارایی مصر‌ف و تخصیص آب، بدون نیاز به مصرف بیشتر آب، رشد اقتصادی ادامه پیدا می‌کند و شکل‌گیری و فعال‌سازی بازارهای آب به دلیل افزایش هزینه فرصت آب برای حقابه‌داران، سبب بازتخصیص آب به مصارف یا مصرف‌کنندگان کاراتر می شود.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

با توجه به اهمیت مباحث حوزه آب رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو  (آبان ماه) موضوع را پیگیری نموده اند.

دستور جلسه 2- د:

بررسی شیوه اجرای تحقق آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 68-بررسی شیوه اجرای تحقق آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی.docx

در راستای ناکارآمدی تعدیل پروانه های بهره برداری از چاه های کشاورزی، ذیل برنامه تعادل‌بخشی وزارت نیرو، پیشنهاد می شود وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اجرای دو طرح جلوگیری از اضافه برداشت بیش از مقادیر مندرج در پروانه های بهره برداری و همچنین برداشت چاه های غیرمجاز را به طور جدی و موثر پیگیری نمایند.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

با توجه به اهمیت مباحث حوزه آب رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو  (آبان ماه) موضوع را پیگیری نموده اند.

دستور جلسه 2- ﻫ:

بررسی جایگزینی یارانه انرژی بخش کشاورزی در استحصال آب زیرزمینی با معادل ریالی آن

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 68-بررسی حذف یارانه انرژی کشاورزی از بخش استحصال آب زیرزمینی.docx

دشت رفسنجان برای دوره زمانی معینی (مثلاً 3 ساله) توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به عنوان پایلوت حذف یارانه انرژی و پرداخت معادل نقدی آن به کشاورزان درنظر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود که در صورت اجرای چنین برنامه‌ای، برداشت آب از سفره‌های آب با توجه به هزینه بالای آن شکل منطقی تری به خود خواهد گرفت. پرداخت یارانه نقدی به کشاورزان این امکان را برای آن ها فراهم می‌کند که عواید حاصل از صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی را در جهت ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در اراضی کشاورزی خود هزینه نمایند.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 

با توجه به اهمیت مباحث حوزه آب رئیس اندیشکده تدیبر آب ایران با حضور در دفتر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو (آبان ماه) موضوع را پیگیری نموده اند.

 

صورت جلسه

شصت و نهمین جلسه شورا مورخ 1400/09/25

دستور جلسه 1:

بررسی مشکلات نظام آماری و عدم دسترسی فعالان اقتصادی به اطلاعات ثبتی دستگاه های اجرایی استان جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 69-بررسی مشکلات نظام آماری و دلائل عدم دسترسی فعالان اقتصادی به اطلاعات ثبتی دستگاه های اجرایی استان، جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری.docx

با توجه به راه اندازی بانک آمار و اطلاعات اقتصادی جامع اتاق کرمان (سامانه نوسان، به آدرس Kccstat.ir) جهت سهولت دسترسی پژوهشگران و فعالان اقتصادی به آمار و اطلاعات اقتصادی مورد نیاز، به منظور جمع آوری اطلاعات به هنگام و مورد نیاز سامانه مقرر شد:

الف) کارتابل دستگاه های اجرایی در سامانه و امکان بارگذاری اطلاعات برای دستگاه های اجرایی ظرف مدت 2 هفته ایجاد شود.

ب) نظرات دستگاه های اجرایی در خصوص اقلام آماری مورد نیاز بانک آمار و اطلاعات اتاق کرمان ظرف مدت 3 هفته اخذ شود.

ج) اقلام تایید شده دستگاه های اجرایی در سامانه درج و تقویم آماری ظرف مدت یک هفته تهیه شود.

د) اطلاعات سال 1399 دستگاه های اجرایی در سامانه، ظرف مدت دو هفته بارگزاری شود.

 

مکاتبه لازم به شماره 4566/130/د در تاریخ 07/10/1400 با مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق انجام شده است.

اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام می باشد.

با عنایت به اهمیت بسیار زیاد اقلام آماری برای برنامه ریزی بخش دولتی و خصوصی، ازآنجا که برخی از این اطلاعات توسط دستگاه های مرتبط جمع آوری می گردند ولی گزارش نمی شوند، در راستای سهولت برنامه ریزی در بخش های دولتی و خصوصی، مقرر شد:

 دستگاه های مرتبط، برنامه اجرایی و تقویم انتشار این اقلام را ظرف مدت 3 هفته به اتاق بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام نمایند.

(اقلام مورد نیاز:

الف) میزان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ (توسط ستاد سرمایه گذاری استان)

ب) فعالیت کسب و کارها (فعال / نیمه فعال / غیرفعال) و میزان تولید محصولات (توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان)

ج) ظرفیت و میزان تولید واقعی محصولات کشاورزی صنعتی استان (توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی شمال و جنوب استان)

د) سهم بانک ها در منابع و مصارف به تفکیک هر بانک (توسط شورای هماهنگی بانک ها)

ه)مانده تسهیلات اختصاص داده شده به بخش های مختلف اقتصادی (توسط شورای هماهنگی بانک ها)

و) صادرات به تفکیک مبادی صادراتی (توسط گمرک استان) )

استانی

مکاتبات انجام شده:

مکاتبه شماره 4566/130/د در تاریخ 07/10/1400 با مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق

بند(الف): مکاتبه شماره 2896/130/1400 در تاریخ 08/10/1400 با ستاد سرمایه گذاری استان

بند(ب): مکاتبه شماره 2885/130/1400 در تاریخ 07/10/1400 با سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان

بند(ج): مکاتبه شماره 2885/130/1400 در تاریخ 07/10/1400 با سازمان های صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان و مکاتبه شماره 2875/130/1400 در تاریخ 07/10/1400 با سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان

بند(د) و (ﻫ): مکاتبه شماره 2895/130/1400 در تاریخ 08/10/1400 با شورای هماهنگی بانک های استان

 بند(و): مکاتبه شماره 2894/130/1400 در تاریخ 08/10/1400 با اداره کل گمرکات استان

اطلاعات دریافتی از سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب، صنعت، معدن و تجارت شمال استان، اداره کل گمرکات، شورای هماهنگی بانک ها و ستاد سرمایه گذاری در اختیار مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق قرار گرفته و اقدامات لازم در خصوص اجرایی شدن مصوبه در حال انجام می باشد

 

دستور جلسه 2:

لزوم استفاده از تکنولوژی های به روز برای دسترسی به آمار و اطلاعات “به هنگام” بخش کشاورزی

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 69-بررسی لزوم استفاده از تکنولوژی های به روز، برای دسترسی به آمار و اطلاعات به هنگام بخش کشاورزی.docx

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی استان کرمان در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و همچنین حساسیت آمار و اطلاعات موثق و به روز در برنامه ریزی این بخش، امکان دسترسی به اطلاعات با کیفیت بخش کشاورزی میسر نمی باشد. از این رو پیشنهاد می گردد در فاز اول اتاق کرمان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جهاد کشاورزی و سازمان نقشه برداری، در خصوص امکان سنجی جمع آوری اطلاعات محصول پسته استان (سطح زیرکشت و میزان تولید) از طریق ماهواره ها اقدام نماید و نتیجه آن را در جلسه آتی شورای گفت و گو گزارش دهد.

استانی

مکاتبات لازم به شماره 4566/130/د با مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق، شماره 2881/130/1400 با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شماره 2875/130/1400 در تاریخ 07/10/1400 با سازمان جهاد کشاورزی و مکاتبه شماره 2893/130/1400 در تاریخ 08/09/1400 با نظام مهندسی ساختمان انجام شده است.

پروپوزال پیشنهادی اجرای این پروژه  تهیه شده تا پس از برگزاری جلسات مشترک با سازمان های ذی ربط اقدامات لازم برای اجرای پروژه و رسیدن به نتیجه مطلوب انجام شود.

خارج از دستور:

بررسی پیشنهاد ارتقاء شاخص های اقتصادی در برش های شهرستانی در استان کرمان

با توجه به اینکه فعالان اقتصادی برای برنامه ریزی به شاخص های اقتصادی منطقه ای در سطح شهر و شهرستان  نیاز دارند ولی این اطلاعات در سطح شهرستان ها برآورد نمی شوند، پیشنهاد می شود در فاز اول سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از طریق مرکز آمار ایران، نسبت به ارتقاء سطح اجرا شاخص نیروی کار و هزینه و درآمد خانوار در سطح جغرافیای شهرستان های استان کرمان اقدام نماید.

استانی

مکاتبه لازم به شماره 2881/130/د در تاریخ 07/10/1400 با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام شده است.

لازم به ذکر است پس از طرح و تصویب این موضوع در جلسه شورا، جلسه ای در تاریخ 30/09/1400 در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به منظور هماهنگی و اقدام در راستای اجرایی شدن این مصوبه برگزار شد.

این موضوع تا حصول نتیجه در دست پیگیری خواهد بود.

دستور جلسه 3:

آسیب شناسی نظام آماری کشور به لحاظ فقدان اطلاعات مورد نیاز

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 69-آسیب شناسی نظام آماری کشور به لحاظ فقدان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز.docx

علیرغم تولید حجم بسیار زیادی از آمار و اطلاعات در کشور، اولین اصل از اصول اساسی آمارهای اساسی، یعنی اصل ارتباط در تأمین نیازهای واقعی فعالان اقتصادی برآورده نمی‌شود. زیرا بسیاری از آمار و اطلاعات موجود که برای سطح کلان برنامه‌ریزی در کشور تولیدشده اند، به لحاظ جغرافیایی، موضوعی، اجزا و طبقه‌بندی، قابل‌استفاده فعالان اقتصادی نیستند. از سوی دیگر خلاء های آماری از فهرست چارچوب کارگاه‌های کشور، اطلاعات حساب‌های ملی به تفکیک بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اصناف کشور، اطلاعات موردی از اجزای تجارت خارجی کشور، اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اطلاعات قاچاق کالا در کشور، اطلاعات مربوط به تولید و مصرف کالاها و خدمات در کشور (به تفکیک نقاط جغرافیایی و در طبقه‌بندی های قابل‌استفاده برای فعالان اقتصادی)، اطلاعات آمارهای اقتصادی، اطلاعات کارگاه‌های صنعتی کمتر از ۱۰ نفر کارکن، اطلاعات اقتصادی مستمر از اجزای بخش خدمات و کشاورزی کشور، اطلاعات و آمار مربوط به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیست کشور و … نیز وجود دارد. از این رو در راستای نیازسنجی مستمر از فعالان اقتصادی و برنامه ریزی برای تولید، در قالب برنامه ملی آمار کشور، پیشنهاد می شود به موجب ماده 6 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، بخش خصوصی آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی را شناسایی و از طریق شورای گفت و گوی ملی به مرکز آمار ایران ابلاغ نماید؛ تا در برنامه ملی آمار کشور لحاظ گردند.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

همچنین اقلام آماری و شاخص های مورد نیاز استان جهت به روز رسانی فهرست اقلام و شاخص (نیاز سنجی آماری ملی) موضوع نامه شماره 10922/14/ص مورخ 21/10/1400 مرکز پژوهش های اتاق ایران و لیست بنگاه های اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی استان به همراه سهم ارزش افزوده بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات استان در پاسخ به نامه شماره 10699/14/ص مورخ 22/10/1400 مرکز پژوهش های اقتصادی اتاق ایران ارسال شده است.

 

 

دستور جلسه 4:

عدم توجه به تاثیر انتشار به موقع اطلاعات در نظام آماری کشور

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 69-بررسی دلائل عدم توجه به تاثیر انتشار به موقع اطلاعات در نظام آماری کشور.docx

با توجه به اینکه بسیاری از آمارهای تولیدشده در کشور فاقد مؤلفه کیفی”به‌موقع‌بودن” هستند و با تأخیرهای بسیار زیاد از زمان آماری مربوطه منتشر می‌شوند؛ کارایی لازم برای استفاده را نخواهند داشت. علاوه بر این آمارهای حساب‌های ملی، تورم، درآمد و هزینه خانوار، تولید و معاملات مسکن، تولید برخی محصولات کشاورزی و … از جمله آمار هایی هستند که تولید آنها به عنوان آمارهای موازی، اعتماد عمومی به دستگاه‌های اجرایی متولی تولید آمار در کشور را از بین خواهد برد. این در حالیست که نیاز به ارتقای فرهنگ آماری کشور در تولیدکنندگان، پاسخگویان، کاربران و به‌ویژه مسئولان کشور برای استفاده از آمار و اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، یک ضرورت جدی است که به آن توجهی نمی شود. بنابراین برای رفع موانع مذکور نیز پیشنهاد می شود شورای عالی آمار نسبت به اجرای موارد ذیل اقدام نماید:

الف) اجرای دقیق آیین نامه نظام کیفیت آمارهای رسمی کشور به همراه تدوین تقویم انتشار و نظارت بر حسن اجرای آن با تقویت بعد نظارتی

ب) بررسی همه جانبه و تدوین برنامه جامع برای ارتقای فرهنگ آماری

ج) حذف آمارهای موازی و نظارت جدی بر عملکرد دستگاههای اجرایی

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

همچنین اقلام آماری و شاخص های مورد نیاز استان جهت به روز رسانی فهرست اقلام و شاخص (نیاز سنجی آماری ملی) موضوع نامه شماره 10922/14/ص مورخ 21/10/1400 مرکز پژوهش های اتاق ایران و لیست بنگاه های اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی استان به همراه سهم ارزش افزوده بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات استان در پاسخ به نامه شماره 10699/14/ص مورخ 22/10/1400 مرکز پژوهش های اقتصادی اتاق ایران ارسال شده است.

 

دستور جلسه 5:

نبود ساختار مناسب برای یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود در نظام آماری کشور

 

گزارش کارشناسی\گزارش کارشناسی جلسه 69-بررسی علل نبود ساختار مناسب برای یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود در نظام آماری کشور.docx

با توجه به اینکه موانع قانونی موجود در دستگاههای اجرایی مانع از تبادل داده ها و یکپارچه نمودن پایگاههای اطلاعاتی می گردند، پیشنهاد می شود بررسی و رفع این موانع با همکاری شورای عالی آمار و معاونت حقوقی ریاست جمهوری صورت پذیرد. زیرا عدم یکپارچه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی موجود و ناهماهنگی در بین دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تمرکز داده‌ها، آمار و اطلاعات رسمی در پایگاه اطلاعات آماری کشور، باعث می شود که امکان دستیابی به داده‌ها، اطلاعات و آمار موردنیاز به سهولت انجام نپذیرد.

ملی

پیشنهادات در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

همچنین اقلام آماری و شاخص های مورد نیاز استان جهت به روز رسانی فهرست اقلام و شاخص (نیاز سنجی آماری ملی) موضوع نامه شماره 10922/14/ص مورخ 21/10/1400 مرکز پژوهش های اتاق ایران و لیست بنگاه های اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی استان به همراه سهم ارزش افزوده بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات استان در پاسخ به نامه شماره 10699/14/ص مورخ 22/10/1400 مرکز پژوهش های اقتصادی اتاق ایران ارسال شده است.

 

صورت جلسه

هفتادمین جلسه شورا مورخ  1400/11/14

دستور جلسه

شرح دستور

گزارش کارشناسی

مصوبه

نوع مصوبه

توضیحات و اقدامات

دستور جلسه 1:

بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش درجهت دست یابی به توسعه اقتصادی پایدار”

شرح دستور\شرح دستور جلسه 70.docx

گزارش کارشناسی\جلسه 70\1.docx

با عنایت به پایین بودن سرانه تولید انواع گوشت و تخم مرغ در استان و پایین بودن سهم این محصولات در سبد خانوار و هم چنین عدم تخصیص آب جهت توسعه طرح های تولیدی انواع گوشت و تخم مرغ مقرر گردید در راستای توسعه اقتصادی پایدار و بهبود زیر هدف امنیت غذایی شاخص توسعه پایدار، با محوریت جهاد کشاورزی و با همکاری بخش قضایی استان و شرکت سهامی آب منطقه ای نسبت به پلمپ چاه های غیر مجازی که در مجاورت طرح های توسعه ای و تولیدی انواع گوشت و تخم مرغ قرار دارند اقدام شده و آب چاه های مذکور به این واحد ها تخصیص داده شود.

استانی

مکاتبه شماره 3549/130/1400 مورخ 04/12/1400 با سازمان های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان و شرکت آب منطقه ای انجام شده است.

آب منطقه ای طی نامه شماره 23763/ص/100/20 مورخ 15/12/1400 اعلام نموده است که پرکردن چاه های غیر مجاز اعم از مجاورت چاه های شرب و طرح های صنعتی و … از وظایف شرکت های آب منطقه ای بوده و امکان واگذاری معادل آب این چاه ها با توجه به بیلان منفی و افت سطح آب زیر زمینی دشت های استان جهت مصارف دیگر امکان پذیر نمی باشد. (لازم به ذکر است مطابق سند سازگاری با کم آبی، استان ملزم به پر و مسلوب المنفعه چاه های غیر مجاز تا رسیدن به آب قابل برنامه ریزی     می باشد) در سنوات قبل تامین آب واحدهای صنعتی وابسته به کشاورزی از قبیل مرغداری و … در حد مصارف کم (در حد 25 متر مکعب در شبانه روز) از تخصیص های صنعتی قابل تامین بوده که با توجه به اختلاف نظر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مقرر گردیده که پس از جلسه مشترک وزارتخانه های مذکور و استفساریه جدید از مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف تامین آب مصارف گلخانه ای و … صورت گیرد. با توجه به عدم اخذ استفساریه از مجلس تنها راه تامین آب واحدهای فوق از طریق استفاده از ظرفیت مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب می باشد که بر اساس آن تامین آب واحدهای مرغداری، دامداری، گلخانه و … در داخل و خارج از اراضی و از طریق خرید و انتقال آب از منابع موجود امکان پذیر می باشد.

دستور جلسه 1:

بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش درجهت دست یابی به توسعه اقتصادی پایدار”

با توجه به اینکه بر اساس بند الف ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه تسهیلات حاصل از حساب های بانکی و گردش مالی ناشی از خرید و فروش معادن به صورت متوازن در سطح استان تخصیص نمی یابد، در راستای افزایش سرانه ارزش افزوده بخش صنعت و خدمات مقرر گردید در جهت توسعه اقتصادی پایدار، شورای گفت و گوی استان با هدف اختصاص متوازن تسهیلات برای صنایع کوچک، هماهنگی لازم را فی مابین استانداری کرمان، مجمع نمایندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت های بزرگ انجام دهد تا صندوق تولید و سرمایه گذاری با اعتبارات ناشی از گردش مالی شرکت های بزرگ استان، تشکیل گردد.

استانی

با عنایت به فشردگی برنامه های استاندار و مجمع نمایندگان، پیگیری جهت برگزاری جلسات هماهنگی در دستور کار دبیرخانه شورا قرار دارد و موضوع در حال پیگیری است.

دستور جلسه 1:

بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش درجهت دست یابی به توسعه اقتصادی پایدار”

عدم بازگشت سهم 15 درصدی استان از حقوق دولتی وصولی (ماده 14 قانون معادن) ضمن جلوگیری از توسعه اقتصادی، باعث عدم شکل گیری توسعه متوازن و پایدار زیر ساخت های استان شده است. از این رو مقرر شد با محوریت شورای گفت و گوی استان و همکاری استانداری، مجمع نمایندگان، سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان صنعت، معدن و تجارت، پیگیری لازم جهت بازگشت سهم استان از حقوق دولتی وصولی صورت پذیرد.

استانی

با عنایت به فشردگی برنامه های استاندار و مجمع نمایندگان، پیگیری جهت برگزاری جلسات هماهنگی در دستور کار دبیرخانه شورا قرار دارد و موضوع در حال پیگیری است.

دستور جلسه 2:

بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش در جهت دست یابی به توسعه پایدار زیر ساخت های صنعتی

گزارش کارشناسی\جلسه 70\2.docx

با توجه به اینکه تامین برق مورد نیاز طرح های تولیدی و صنعتی نیازمند توسعه شبکه برق رسانی است و انجام اقدامات زیرساختی است زمانبر می باشد؛ به منظور اطلاع شرکت برق منطقه ای و شرکت های توزیع نیروی برق از برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح های تولیدی و توسعه ی صنعتی، مقرر شد کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست، طی سه ماه آتی طرح های توسعه ای و تولیدی 5 سال آینده استان را جهت برنامه ریزی برای تامین زیر ساخت مورد نظر، به شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق شمال و جنوب استان اعلام نماید.

استانی

مکاتبه شماره 3555/130/140 مورخ 04/12/1400 با معاونت عمرانی استاندار انجام شده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای مصوبه، موضوع در حال پیگیری است.

دستور جلسه 2:

بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش در جهت دست یابی به توسعه پایدار زیر ساخت های صنعتی

بر اساس ضوابط وزارت نیرو، امکان برق رسانی فقط برای روستاهای دارای کد آبادی وجود دارد و این امکان برای روستاهای فاقد کد آبادی وجود ندارد. از آنجایی که تعدادی از روستاهای نیازمند برق رسانی دارای سکنه و فاقد کد آبادی هستند؛ مقرر شد به منظور اصلاح لیست روستاها، فرمانداران استان، لیست مربوط به روستاهای فاقد کد آبادی و دارای سکنه و لیست روستاهای دارای کد آبادی و فاقد سکنه را ظرف مدت 2 ماه تهیه و به استانداری کرمان جهت ارسال به وزارت کشور اعلام نمایند.

استانی

مکاتبه شماره 3552/130/1400 مورخ 04/12/1400 با استاندار محترم انجام شده است.

با عنایت به زمان بر بودن اجرای مصوبه، موضوع در حال پیگیری است.

پیش از دستور:

تشریح برنامه های توسعه اقتصاد استان برای سال 1401 توسط­ سازمان مدیریت و برنامه ریزی (موضوع مصوبه شصت و هشتمین جلسه شورا)

با توجه به اینکه سند آمایش کشور در سال گذشته تصویب، ابلاغ و جایگاه استان و تقسیم کار استانی به طور دقیق مشخص شده است، وضعیت موجود ناترازی در زیر ساخت ها و انطباق آن با اسنادی که در گزارش آمایش از آن نامبرده می شود مشخص شده و وضعیت اسناد بالادستی تعیین تکلیف گردد. هم چنین گزارشی از دستگاه هایی که از اهداف تعیین شده فاصله دارند نیز تهیه شود. علاوه بر این در حوزه زیر ساخت ها نیز جلسه ای با حضور نمایندگان استان، استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق کرمان و دستگاه های اجرایی برگزار شود.

استانی

مکاتبه شماره 3550/130/1400 مورخ 04/12/1400 با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام شده است. با عنایت به زمان بر بودن اجرای مصوبه، موضوع در دست پیگیری می باشد.

دستور جلسه 1:بررسی شاخص توسعه اقتصادی پایدار در زیر هدف “تلاش درجهت دست یابی به توسعه اقتصادی پایدار

شرح دستور\شرح دستور جلسه 70.docx

گزارش کارشناسی\جلسه 70\گزارش گندم دوروم.docx

گندم دوروم در صنایع ماکارونی استفاده می شود و کشت آن در استان از لحاظ کمیت، کیفیت و شرایط اقلیمی نسبت به گندم نان ارجحیت دارد؛ اما با توجه به تک نرخی بودن این گندم با گندم نان کشاورز تمایلی به کشت این گندم ندارد. از این رو مقرر شد به منظور تشویق کشاورزان به کشت گندم دوروم، پیشنهاد کشت قراردادی گندم دوروم با قیمت 10 الی 15 درصد بالاتر از گندم نان، توسط شورای گفت و گوی ملی به شورای نرخ گذاری قیمت گندم اعلام شود. زیرا برداشت گندم دوروم و مصرف آن در صنایع غذایی باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتری در بخش کشاورزی می گردد.

ملی

پیشنهاد در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

 

صورت جلسه

هفتاد و یکمین جلسه شورا مورخ 1400/12/19

دستور جلسه 1: بررسی ابعاد تشکیل خانه صنایع دستی با هدف معرفی شایسته صنایع دستی استان، حمایت از تولیدات و تقویت توان تولید کنندگان

شرح دستور\شرح دستور جلسه 71 .docx

گزارش کارشناسی\جلسه 71\گزارش 1-تشکیل خانه صنایع دستی

\گزارش 1-تشکیل خانه صنایع دستی.docx

مطابق با دستور العمل اجرایی خانه صنایع دستی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، خانه صنایع دستی در کرمان و سایر شهرهای ملی و جهانی استان با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ظرف مدت 6 ماه تشکیل شود.

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبه لازم به شماره 20/130/1401 مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 1: بررسی ابعاد تشکیل خانه صنایع دستی با هدف معرفی شایسته صنایع دستی استان، حمایت از تولیدات و تقویت توان تولید کنندگان

به منظور متمرکز نمودن محل تولید، عرضه و فروش مواد اولیه و محصولات صنایع دستی مقرر گردید اقدامات زیر جهت ایجاد بازارچه های صنایع دستی به شرح زیر طی مدت 3 ماه راه اندازی شوند.

الف) تجهیز و ایجاد بازارچه صنایع دستی کاروانسرا کوزه گران توسط یکی از تشکل های بخش خصوصی صنایع دستی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان

ب) تکمیل و راه اندازی بازارچه صنایع دستی اوشیدری به صورت منفرد و مستقل توسط هنرمندان و تولید کنندگان متقاضی؛ زیر نظر یکی از تشکل های بخش خصوصی صنایع دستی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان

ج) تکمیل و راه اندازی بازارچه صنایع دستی قلعه محمود و متقاعد کردن اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان برای واگذاری غرفه ها به افراد متقاضی توسط استانداری کرمان

د) ممنوعیت فروش کالای صنایع دستی خارجی در بافت های تاریخی بازار و سایر مکان های فرهنگی و تاریخی مورد بازدید توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و اتاق اصناف استان

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 26/130/1401 و 21/130/1401 و 20/130/1401 مورخ 08/01/1401 با استاندار، اتاق اصناف استان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 1: بررسی ابعاد تشکیل خانه صنایع دستی با هدف معرفی شایسته صنایع دستی استان، حمایت از تولیدات و تقویت توان تولید کنندگان

مقرر شد کیوسک های صنایع دستی با هدف اطلاع رسانی، ارتقا بسترهای فروش، ایجاد اشتغال، اشاعه فرهنگ مصرف هنر اصیل ایرانی و نمایش توانمندی های صنایع دستی مناطق مختلف، با هدایت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با همکاری شهرداری کرمان ظرف مدت 4 ماه از طریق کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایجاد شوند.

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 22/130/1401 و 20/130/1401 و 10/130/د مورخ 08/01/1401 با شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 1: بررسی ابعاد تشکیل خانه صنایع دستی با هدف معرفی شایسته صنایع دستی استان، حمایت از تولیدات و تقویت توان تولید کنندگان

به منظور معرفی صنایع دستی استان کرمان پیشنهاد می شود ظرف مدت 4 ماه با محوریت شهرداری کرمان، دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی استان کرمان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اقدامات زیر صورت پذیرد:

 به کارگیری المان ها و مجسمه های مرتبط با حوزه صنایع دستی در میادین، فضاها، مبلمان و دکوراسیون شهری (بافت شهری)

 به کارگیری نمادهای صنایع دستی در ورودی و خروجی شهر کرمان

 به کارگیری المان ها و مجسمه های مرتبط با حوزه صنایع دستی استان در دکوراسیون، فضاها و مکان های اداری، دولتی و خصوصی

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 22/130/1401 و 20/130/1401 مورخ 08/01/1401 با شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 1: بررسی ابعاد تشکیل خانه صنایع دستی با هدف معرفی شایسته صنایع دستی استان، حمایت از تولیدات و تقویت توان تولید کنندگان

مقرر شد ظرف مدت 4 ماه با محوریت اتاق بازرگانی استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دبیرخانه شهر ملی صنایع دستی استان کرمان برای راه اندازی موزه صنایع دستی، موزه فرش دستبافت، موزه دستبافته عشایری و روستایی، موزه پته، موزه مسگری و موزه شال و ترمه استان کرمان اقدامات لازم صورت گرفته و مکان مناسبی برای راه اندازی موزه های مذکور اختصاص داده شود.

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 20/130/1401 و 23/130/1401 و 10/130/د مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت شمال استان و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 2: بررسی راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان

گزارش کارشناسی\جلسه 71\گزارش 4-بهبود وضعیت صنایع دستی\

گزارش 4- راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان .docx

به منظور معرفی و تبلیغ صنایع دستی استان کرمان مقرر شد ظرف مدت 2 ماه اقدامات زیر صورت پذیرد:

برگزاري اولین سالانه ملی جایزه ماه نساء شهسوار پور (مادر صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه) در حوزه صنایع دستی با محوریت اتاق بازرگانی استان

 برگزاري اولین سالانه ملی استاد حاج محمد ارجمندکرمانی (سلطان قالی) در حوزه فرش دستبافت با محوریت اتاق بازرگانی استان

 برگزاری نمایشگاه دو سالانه مس و رودوزی های سنتی ایران با محوریت، اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 20/130/1401 و 10/130/د مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 2: بررسی راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان

به منظور اختصاص سهمیه خاص به هنرمندان صنایع دستی استان کرمان مقرر شد ظرف مدت 3 ماه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت به منظور بیمه نمودن بخش عمده هنرمندان حوزه صنایع دستی و فرش دستبافت، پیگیری لازم را در جهت اجرای ماده 2 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب 28/11/1396 انجام دهد.

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 20/130/1401 و 23/130/1400 مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 2: بررسی راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان

با توجه به نیاز به مراکز آموزش تخصصی صنایع دستی در استان و آموزش های رسمی – آکادمیک بلند مدت (مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها) و آموزش های رسمی – میان مدت (مدارس و دبیرستان ها) در حوزه صنایع دستی در استان مقرر شد با پیگیری دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان ظرف مدت 8 ماه دانشکده هنرهای صناعی یا صنایع دستی در شهر ملی صنایع دستی کرمان ایجاد شده و رشته های صنایع دستی، هنر اسلامی، فرش و پژوهش هنر در مقاطع تحصیلات تکمیلی و رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی با محوریت دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اضافه گردد.

همچنین تأسیس مدارس صنایع دستی با اضافه نمودن رشته صنایع دستی به گرایش ها و رشته های آموزشی در مقاطع مختلف با محوریت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز پیشنهاد می گردد.

استانی

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 20/130/1401 و 24/130/1401 مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و آموزش و پرورش انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 2: بررسی راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان

با عنایت به قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی  و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی و عدم تخصیص اعتبار لازم جهت ایجاد زیرساخت صنایع دستی در بخش آموزش، پژوهش، توسعه، برند سازی، بازاریابی، تبلیغات و ترویج این حوزه، و همچنین ایجاد زیرساخت عملیات های قبل و بعد از تولید و صادرات صنایع دستی مقرر شد با پیگیری دبیرخانه شورای گفت و گو ظرف مدت 2 ماه اقدامات زیر صورت پذیرد:

اعتبارات استانی جهت توسعه و ترویج صنایع دستی به منظور دستیابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صنایع دستی و هنرهای سنتی استان تخصیص یابند.

با توجه به کمبود اعتبارات دولتی در حوزه صنایع دستی، اعم از استانی و ملی، با عنایت به ثروتمند بودن استان کرمان پیشنهاد می گردد با محوریت اتاق بازرگانی استان ظرف مدت 2 ماه معین اقتصادی ویژه ای در حوزه صنایع دستی معرفی گردد.

احیاء رشته مسگری سنتی کرمان (به منظور رشد و توسعه هنر ارزشمند مسگری کرمان، شرکت ملی مس ایران به عنوان پشتیبان طرح احیاء هنر مسگری سنتی کرمان انتخاب گردد و طرح احیاء مسگری سنتی با محوریت کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی تهیه و شرکت مس طرح مذکور را اجرا نماید.)

 

با عنایت به زمان برگزاری آخرین جلسه شورا در سال 1400، مکاتبات لازم به شماره های 20/130/1401 و 10/130/د مورخ 08/01/1401 با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق انجام شده و با عنایت به زمان بر بودن اجرای شدن مصوبه، پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

دستور جلسه 3: بررسی پیشنهاد حذف ارائه مستندات مربوط به پرداخت حق بیمه شاغلین در کارگاه برای متقاضیان اخذ جواز تاسیس کارگاهی و پروانه تولید کارگاهی (گروهی) از دستور العمل صدور مجوز های صنایع دستی

گزارش کارشناسی\جلسه 71\گزارش 3-مدارک مورد نیاز صدور مجوز

گزارش 3- حذف لیست بیمه از مستندات صدور مجوز.docx

به منظور تسهیل فرایند صدور مجوزهای کارگاهی گروهی حوزه صنایع دستی پیشنهاد می شود دستور العمل صدور مجوزهای صنایع دستی به نحوی اصلاح شود که ارائه آخرین مستندات مربوط به پرداخت حق بیمه شاغلین در کارگاه برای متقاضی دارای سابقه تولید قبلی است از مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز پروانه تولید کارگاهی و ارائه آخرین مستندات مربوط به پرداخت حق بیمه شاغلین در کارگاه از مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز تمدید پروانه تولید کارگاهی حذف گردد.

ملی

پیشنهاد در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.

دستور جلسه 4: بررسی حذف محدودیت انتخاب صرفاً از بین شهردار، فرماندار و یا رئیس شورای شهر به عنوان دبیر شهرهای ملی صنایع دستی و تشکیل شورای راهبردی دبیرخانه شهر ها و روستاهای ملی صنایع دستی

گزارش کارشناسی\جلسه 71\گزارش 2-دبیرخانه شهر های ملی

گزارش 2- تشکیل دبیرخانه شهر های ملی

از آنجا که مطابق با دستورالعمل ایجاد دبیرخانه شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی انتخاب دبیر برای شهرهای ملی به شهردار، فرماندار و یا رئیس شورای شهر محدود می شود و جایگاه حقوقی افراد نمی تواند در پیشبرد اهداف تعیین کننده باشد، پیشنهاد می شود این محدودیت (انتخاب شهردار، فرماندار و یا رئیس شورای شهر به عنوان دبیر شهرهای ملی) حذف و شورای راهبردی دبیرخانه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی تشکیل شود.

ملی

پیشنهاد در سطح ملی به دبیرخانه شورای گفت وگوی ملی ارسال شده است.